Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Kółko przyrodniczo-ekologiczne

Data dodania: 2007-02-01 09:24:01
Program"Kółko przyrodniczo-ekologiczne" jest programem zajęć pozalekcyjnych dla klas IV-VI. Edukacja ekologiczna i ochrona przyrody — to pojęcia, które nabierają coraz większego znaczenia i stały sie sprawą całej ludzkości. Na zajęciach Kółka przyrodniczo — ekologicznego uczniowie naszej szkoły będą mogły porzeszać swoją wiedzę przyrodniczo — ekologiczną oraz podejmować praktyczne działąnia na rzecz ochrony przyrody i ekologii


PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZEBINIU DLA II ETAPU KSZTAŁCENIA

Autor: mgr Ewa Krus

Wrzesień 2006r.

WSTĘP

     Coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma moralnego prawa do niszczenia przyrody – jest przecież jej częścią. Dlatego też ochrona przyrody i racjonalne wykorzystanie jej zasobów to problemy, które stały się sprawą całej ludzkości. Aby w przyszłości nie dochodziło do tragedii edukacje ekologiczną należy rozpocząć już od najmłodszych lat. Dzieci są, bowiem bacznymi obserwatorami środowiska, tego wszystkiego, co się wokół nas dzieje i mogą podejmować na równi z dorosłymi walkę o ochronę środowiska.

     Na zajęciach kółka przyrodniczo-ekologicznego dzieci naszej szkoły będą mogły poszerzać swoją wiedzę przyrodniczo-ekologiczną oraz podejmować praktyczne działania na rzecz ochrony przyrody i ekologii.

CELE PROGRAMU

CELE OGÓLNE:
  • Rozwijanie zainteresowań uczniów problematyką ekologiczną.
  • Kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody.
  • Propagowanie ekologicznego stylu życia.
  • Wzbudzenie chęci i motywów do działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń potrafi
  • Poszerzyć wiedzę z zakresu ekologii i ochrony przyrody.
  • Rozpoznać pospolite i chronione gatunki zwierząt.
  • Rozpoznać symbole ekologiczne oraz znaki organizacji ekologicznych.
  • Rozpoznać po liściach odpowiednie gatunki drzew.
  • Posłużyć się kluczami do rozpoznawania roślin.
  • Konstruować schematy łańcuchów pokarmowych.
  • Zna formy ochrony przyrody.
  • Zlokalizować parki narodowe na mapie Polski oraz przyporządkować im charakterystyczne okazy flory i fauny chronionej.
  • Konstruować schematy obiegu węgla i wody w przyrodzie.
  • Zna metody i sposoby ochrony środowiska.
  • Potrafi współpracować w grupie.
  • Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.
  • Uczestniczy w konkursach.
  • Uczestniczy w akcjach organizowanych przez szkołę na rzecz ochrony przyrody.
  • Zna tereny chronione w najbliższej okolicy.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Założone cele edukacyjne zostaną osiągnięte przez:
  • Prowadzenie zajęć metodami aktywnymi.
  • Przygotowywanie gazetek tematycznych dotyczących zagrożeń przyrody, ochrony zdrowia.
  • Uczestnictwo w konkursach i akcjach organizowanych na rzecz ochrony przyrody.
  • Organizowanie zajęć w teranie.
  • Wycieczki tematyczne połączone z działalnością proekologiczną.
  • Dokarmianie zwierząt w czasie zimy.
  • Wyrażanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych.
  • Prezentowanie piękna otaczającej przyrody w inscenizacjach, wierszach piosenkach.
  • „Podpatrywanie” przyrody z aparatem fotograficznym.
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi.
  • Prowadzenie prostych badań w terenie.
TEMATYKA ZAJĘĆ

PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA UCZNIA

PROPONOWANE PRZYKŁĄDY DZIAŁĄŃ EDUKACYJNYCH
  1. Poznawanie zakątków najbliższej okolicy
    • poznaje ciekawe zabytki przyrody.
    • potrafi zachować bezpieczeństwo podczas wycieczki.
    • potrafi pracować w grupie.
    • wie, co to jest „pomnik przyrody”.
    Zwiedzanie pomników przyrody w miejscowości Prądy.
  2. Odpady są wszędzie – czyli parę słów o śmieciach.
    • poznaje rodzaje odpadów.
    • dostrzega potrzebę sortowania śmieci.
    • podaje rady na zmniejszenie ilości śmieci.
    • wie, na czym polega recykling.
    Metaplan – „Jak zmniejszyć ilość odpadów?”
  3. Sprzątanie Świata.
    • podnosi swoją świadomość ekologiczną.
    • prezentuje piękno przyrody w wierszach, piosenkach.
    • aktywnie uczestnicz w sprzątaniu śmieci.
    Zorganizowanie apelu, przygotowanie części artystycznej.
    Czynna akcja sprzątania.
  4. Święto pieczonego ziemniaka.
    • rozpoznaje rośliny uprawiane na polu.
    • docenia pracę rolnika.
    • wymienia szkodniki naszych pól.
    • podaje przykłady wytworów z ziemniaków.
    Spotkanie przy ognisku.
  5. Sporządzenie sprawozdania z akcji „bocian”
    • potrafi sporządzić sprawozdanie z prowadzonych obserwacji.
    • wie, na czym polega ochrona bociana białego.
    • przedstawi legendę lub historię głoszoną przez starszych ludzi o bocianach.
    • wykona pracę plastyczną.
    Napisze sprawozdanie.
    Konkurs plastyczny.
  6. Poznajemy las w najbliższej okolicy.
    • poznaje znaczenie lasu.
    • podaje przyczyny znaczenia lasów.
    • rozpoznaje pospolite gatunki drzew.
    • poda kilka rad „Jak chronić las?”
    Wycieczka terenowa do lasu.
    Spotkanie z leśnikiem.
  7. „Rola Lasu w środowisku i gospodarce człowiek”
    • potrafi korzystać z dostępnych źródeł wiedzy.
    • selekcjonuje wiadomości.
    • opracuje szatę graficzną.
    • sporządzi gazetkę.
    Wykonanie gazetki tematycznej.
    Współpraca z biblioteką szkolną i pracownią komputerową.
  8. Święto „Drzewa”
    • dostrzega znaczenie tego święta.
    • czynnie uczestniczy w akcji sadzenia drzew.
    • współpracuje w grupie.
    • wykona pracę plastyczną.
    • konkurs plastyczny „drzewo moim przyjacielem”
    • współpraca z Nadleśnictwem w Koszęcinie.
    Sadzenie drzew na boisku szkolnym.
  9. Na czym polega ochrona wód?
    • poznaje źródła zanieczyszczeń wody.
    • korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.
    • przedstawi skutki zanieczyszczeń wód ich wpływ na zdrowie człowieka. Przygotuje referat.
    Sporządzi gazetkę.
    Współpraca z biblioteką szkolną o pracownią komputerową.
  10. Badanie czystości wody w najbliższej okolicy.
    • dostrzega związki działalności człowieka ze stanem czystości wód.
    • podaje sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
    • wykona proste pomiary czystości wody.
    • lokalizuje dzikie wysypiska.
    Wycieczka nad rzekę.
    Wykonanie mapy mentalnej, „Dlaczego rzeka w naszej miejscowości jest zanieczyszczona?”
  11. Jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do przetrwania zimy?
    • dostrzega zmiany w otaczającej nas przyrodzie.
    • wymienia przystosowania zwierząt.
    • wymienia przystosowania roślin.
    Wycieczka terenowa po okolicy.
  12. Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?
    • zaplanuje pomoc zwierzętom.
    • przygotuje materiał do wykonania karmników.
    • wykona lub zreperuje karmnik.
    • zbiórka karmy dla zwierząt.
    Aktywne prace przygotowawcze.
    Zbiórka...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !