Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Plan wynikowy z języka polskiego dla klasy IV

Data dodania: 2006-10-23 10:13:08
Plan wynikowy z języka polskiego powstał w oparciu o program Słowa jak klucze IIPlan kierunkowy klasa IV

Wstępne osiągnięcia uczniów
  • Czyta krótkie teksty ze zrozumieniem na poziomie semantycznym.
  • Układa wielozdaniowe wypowiedzi w oparciu o doświadczenia, teksty literackie, sztuki teatralne itp.
  • Właściwie komunikuje się z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Pisze krótkie teksty, poprawne zarówno pod względem językowym, ortograficznym, jak i interpunkcyjnym.
Cele nauczania
  • Kształcenie umiejętności posługiwania się mówioną i pisaną odmianą języka.
  • Motywowania do czytania i krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
  • Rozbudzanie dociekliwości intelektualnej, samodzielności, niezależności w myśleniu i działaniu w celu twórczego reagowania na rzeczywistość.
  • Wyposażenie uczniów w niezbędne wiadomości o budowie i funkcjonowaniu języka jako narzędzia porozumiewania się i tworzywa literatury.
  • Kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy, dostrzegającego wartości artystyczne, humanistyczne, patriotyczne, społeczne, zawarte w utworach literackich, przedstawieniach teatralnych i audycjach telewizyjnych.
  • Wrabianie nawyku samokształcenia.
  • Wdrażanie uczniów do rozpoznawania trwałych i uniwersalnych wartości i wzorów postępowania.
  • Wyrabianie szacunku dla języka ojczystego i tradycji narodowych, tworzenie więzi uczuciowych z tradycją.
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i twórczego działania w zespole.
  • Przygotowanie do nauki w gimnazjum.
Materiał nauczania
  1. Utwory epickie
  2. Utwory liryczne
  3. Inne teksty kultury (teatr i film) oraz teksty ikoniczne
  4. Formy wypowiedzi:
    • opowiadanie
    • dialog
    • dyskusja
    • opis przedmiotu, krajobrazu, postaci
    • plan
    • list
    • instrukcje
    • oś czasu.
  5. Nauka o języku
    • składnia
    • fleksja
    • fonetyka
    • ortografia i interpunkcja
Wymagania programowe, czyli zamierzone osiągnięcia ucznia
  • Czyta poprawnie, rozumie i rozpoznaje różne teksty kultury.
  • Uczestniczy w odbiorze dzieła filmowego i teatralnego.
  • Precyzyjnie formułuje pytania, udziela wyczerpujących odpowiedzi i informacji z odpowiednią intonacją.
  • Uważnie słucha i właściwie reaguje na wypowiedzi innych osób.
  • Wyraża własne zdanie na wybrane tematy.
  • Wypowiada się pisemnie i ustnie na różne tematy, posługując się poznanymi formami wypowiedzi.
  • Wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy wskazanej przez nauczyciela.
  • Wskazuje i nazywa poznane środki artystyczne w wypowiedzi poetyckiej.
  • Rozpoznaje elementy świata przedstawionego w opowiadaniu i baśni.
  • Rozpoznaje części mowy ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik i liczebnik) , różnorodne konstrukcje składniowe, a poznaną wiedzę stosuje w sytuacjach typowych.
  • Stosuje podstawową wiedzę z zakresu fonetyki w poprawnym zapisie wyrazów i ich przenoszeniu.
  • Zna zasady pisowni wyrazów i potrafi je zastosować.
  • Pracuje w grupie z zachowaniem zasad współpracy.
Plan wynikowy – teksty epickie

Wstępne osiągnięcia ucznia

Poziom A - zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury dotyczące utworu epickiego.

Poziom B - czyta krótkie epickie teksty literackie ze zrozumieniem na poziomie semantycznym.

Poziom C - układa samodzielne wypowiedzi w oparciu o epickie teksty literackie.

Cele ogólne nauczania
  • Kształcenie sprawności czytania, słuchania i mówienia w związku z różnymi sytuacjami komunikacyjnymi.
  • Wyrabianie nawyku krytycznego odbioru epickich tekstów literackich.
  • Rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia.
  • Kształtowanie właściwych postaw: empatii, asertywności, samooceny.
Cele operacyjne – zamierzone osiągnięcia ucznia

Poziom A
  • czyta głośno doskonaląc technikę czytania
  • czyta cicho i rozumie ogólny sens utworu
  • wskazuje postacie, zdarzenia, dialogi cechy baśni
  • dzieli tekst na części
  • stara się odpowiedzieć na zadane pytania dotyczące tekstu
  • stara się przedstawić zdarzenia we właściwej kolejności
  • wypowiada się o postaciach
  • odczytuje z osi czasu wskazane daty i nazwy zdarzeń.
Poziom B
  • płynnie czyta tekst ze zrozumieniem
  • wyszukuje informacji w tekście i elementy świata przedstawionego w utworze
  • opisuje postać, nazywa cechy
  • opowiada treść przeczytanego utworu
  • wyodrębnia części w utworze
  • ilustruje tekst
  • zadaje pytania dotyczące tekstu
  • umie posługiwać się osią czasu.
Poziom C
  • rozumie czytany tekst
  • opowiada przeczytany tekst
  • rozumie celowość użycia opisów w tekście, uosobienia w baśni, akapitów
  • opisuje postać posługując się wyrazami oceniającymi
  • wypowiada się na temat bohaterów i problemów zawartych w tekście uzasadniając swoje zdanie
  • wskazuje elementy świata przedstawionego, części utworu, cechy gatunkowe baśni, nadawcę i odbiorcę tekstu
  • ustala kolejność zdarzeń w utworze
  • samodzielnie korzysta z osi czasu
  • wyjaśnia znaczenie morału.
Poziom D
  • czyta poprawnie i rozumie czytany tekst
  • opowiada treść utworu poprawnie pod względem treści i formy utworu
  • wskazuje cechy utworu, określa ich funkcje
  • samodzielnie dokonuje opisu postaci bogatego pod względem językowym
  • wskazuje podobieństwo i różnice w utworach
  • wypowiada się na temat utworu, bohaterów, uzasadnia własne zdanie odwołując się do cytatów
  • zaznacza na osi czasu wydarzenia dawne i współczesne
  • formułuje sens utworu własnymi zdaniami.
Materiał nauczania

a) lektury omawiane w całości
  • J. Brzechwa „Akademia pana Kleksa”
  • C. Collodi „Pinokio”
  • J. Korczakowska “Spotkanie nad morzem”
b) teksty z podręcznika „Jutro pójdę w świat”
  • Bo Carpelan „Marvin i mewa”
  • K. Bagniewska „Kłopty z imieniem”
  • M. E. Letki „Jutro znów pójdę w świat”
  • A. Mickiewicz „Przyjaciele”
  • M. Lajdar „Robot”
  • I. Landau „Taśma”
  • M. Terlikowska „Ziółko”
  • M. Orłoń „Gołębie pana Brożka”
  • W. Osuchowska-Orłowska „List do przyjaciela”
  • S. Grodzieńska „Jaki elegancki pan...”
  • E. Burakowska „Zimą też bywa gorąco”
  • K. Bagniewska „Okres próbny”
  • A. Minkowski „Złota troć”
  • C.S. Lewis „Poza murami gimnazjum”
  • Ch. Perrault „Knyps z Czubkiem”
  • M. Kunstler „Perła jaśniejąca w mroku”
  • H. Zdzitowiecka „Pantofelek pięknej Rodopis”
  • A. Mickiewicz „Pani Twardowska”
  • W. Markowska, A. Milska „Pan Twardowski na Księżycu”
  • M. Dąbrowska „Boże Narodzenie”
  • M. Wojtyszko „Gżdacz”
  • S. Grabowski „Czerwony zeszyt”
  • B. Wiza „Macoszka”
  • A. Mickiewicz „Powrót taty”
  • B. Carpelan „Bójka”
  • E. Nowacka „Dwa dni w listopadzie”
  • B. Carpelan „Wiersze”
  • K. Bagniewska „Cudowne dziecko”
  • H.Ch. Andersen „W teatrze”
  • Sempe i Gościnny „Mówiliśmy przez radio”
Konieczne osiągnięcia ucznia, by kontynuował naukę

Istotne wewnątrzprzedmiotowo
  • zna i rozumie wskazane wyżej pojęcia z teorii literatury
  • odczytuje epickie teksty literackie (baśń, bajkę, opowiadanie, powieść) na poziomie semantycznym
  • zdobywa umiejętność odczytywania utworu na poziomie metaforycznym
  • rozpoznaje elementy świata przedstawionego
  • odróżnia fikcję literacką od rzeczywistości. Istotne ponaprzedmiotowo
  • wyraża własne zdanie na wybrane tematy
  • posługuje się chronologią.
Użyteczne
  • czyta ze zrozumieniem
  • stara się kierować zasadami grzeczności i tolerancji
  • przejawia właściwe postawy: empatię, asertywność, samoocenę
  • uzasadnia własne zdanie.
Plan wynikowy – teksty liryczne

Wstępne osiągnięcia ucznia

Poziom A – zna podstawowe pojęcia dotyczące utworu lirycznego.

Poziom B – czyta łatwe w odbiorze utwory liryczne ze zrozumieniem, na poziomie Semantycznym.

Poziom C – dostrzega charakterystyczne cechy utworu lirycznego.

Cele ogólne nauczania
  • Wyrabianie nawyku krytycznego odbioru lirycznych tekstów literackich.
  • Rozbudzanie świadomości języka jako składnika dziedzictwa narodowego.
  • Rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia.
Cele operacyjne – zamierzone osiągnięcia ucznia

Poziom A
  • stara się poprawnie czytać wiersz
  • czyta wskazane uosobienia
  • krótko wypowiada się o utworze
  • wskazuje rymujące się wyrazy
  • krótko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza
  • stara się wskazać osobę mówiącą w wierszu
  • rozumie pojęcia: wers, strofa, rym.
Poziom B
  • czyta poprawnie wiersz
  • próbuje określić jego nastrój
  • w kilku zdaniach wypowiada się o utworze
  • dostrzega uosobienia
  • wskazuje wyrazy dźwiękonaśladowcze...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !