Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

O metodzie Flipped Classroom czyli jak « dogonić» współczesnego ucznia?

Data dodania: 2018-08-15 13:02:13

O Metodzie Flipped Classroom mało się słyszy w Polsce. W Stanach Zjednoczonych napisano już o niej wiele książek. Polscy nauczyciele stosują ją sporadycznie jako jedno z wielu narzędzi warsztatu pracy. Prekursorzy metody-Jonathan Bergmann i Aaron Sams traktują ja jako skuteczną receptę na dotarcie do współczesnej młodzieży.

 

O metodzie Flipped Classroom czyli jak „dogonić” współczesnego ucznia?

Magdalena Piekarska
 

     Niezmiennie od kilkunastu lat  słyszy się, że szkoła została w tyle za postępem. Że nie potrafi nic uczniowi zaoferować i że wieje z jej murów nudą i zacofaniem. Co metoda to klęska. Kolejne programy spotykają się z  nieprzychylną i tą samą diagnozą: TO nie sprawdza się w realiach  szkoły. W dobie komputeryzacji i cyfryzacji uczeń wciąż nie może odnaleźć się w edukacyjnym systemie.
     Jednym z  powodów tej sytuacji bez wyjścia może stanowić problem nie merytoryczny a wychowawczy. Nie  chodzi bynajmniej o problem z dyscypliną na lekcji, czy relacjami  rówieśników w grupie. Chodzi o możliwość  dokonywania decyzji i brania odpowiedzialności przez ucznia za swoją ścieżkę edukacyjną. Dorastający człowiek ciągle słyszy „naucz się od strony x do strony y” lub „rozwiąż tyle i tyle zadań  w domu”. Przekazane treści choćby nie wiem jak dokładne i przejrzyste nie wymuszają dociekań, więc nie bawią ani nie fascynują. Trzeba zaznaczyć, że branie odpowiedzialności za własną edukację to nie wyuczenie się zadanego materiału na dobrą ocenę, a raczej czerpanie satysfakcji z własnych poszukiwań i własnego monitorowania swoich postępów. Im prędzej nastolatek nauczy się dokonywania własnych wyborów tym lepiej. Im częściej będzie stawał przed wyborem, tym bardziej przemyślane będą jego ostateczne życiowe decyzje w przyszłości dotyczące  wyboru szkoły czy zawodu. Chodzi o prozaiczne wybory dnia codziennego,  których jest odgórnie pozbawiony ze względu na obszerne programy nauczania. Stąd nuda i wrogie nastawienie. A może bardziej zawierzyć młodemu człowiekowi? Na tyle ile to oczywiście możliwe.
    Pomocna w tym podejściu okazuje się metoda „flipped classroom” czyli odwrócona klasa.
    Metoda jest uniwersalna i nadaje się do wykorzystania na wszystkich przedmiotach. Schemat metody jest prosty. Uczniowie jako  zadanie domowe oglądają film – wykład (najczęściej) i zapoznają się z teorią danego zagadnienia.  Następnie w klasie wykonują praktyczne zadania oparte na wcześniej poznanej teorii. Dzięki takiemu schematowi lekcji, uczeń zapoznaje się z teorią we własnym tempie,  gdyż może obejrzeć film dwa lub więcej razy, zatrzymać film w momencie dla niego niezrozumiałym lub przewinąć do...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !