Program zajęć
Temat zajęć: Kim jestem? Kim chcę zostać? Planowanie kariery zawodowej.
Adresat: Uczniowie klasy trzeciej gimnazjum.
Charakterystyka grupy i potrzeby: Młodzi ludzie stojący prze…
Program zajęć
Temat zajęć: Kim jestem? Kim chcę zostać? Planowanie kariery zawodowej.
Adresat: Uczniowie klasy trzeciej gimnazjum.
Charakterystyka grupy i potrzeby: Młodzi ludzie stojący przed wyborem kariery zawodowej i ścieżki kształcenia Młodzież w wieku 14 – 15 lat. Mieszkańcy małego miasta (do 14000 mieszkańców) oraz okolicznych wsi. Uczniowie mają do wyboru w swojej miejscowości jedną szkołę zawodową, jedno liceum oraz dwa technika zawodowe. Wybór jest niewielki. Uczniowie mają możliwość pójścia do szkół w najbliższych dwóch większych miastach (Grudziądz, Toruń), ale wiąże się to z codziennymi dojazdami lub mieszkaniem na stancji bądź w internacie. Uczniowie w trzeciej klasie gimnazjum nie mają jeszcze sprecyzowanych preferencji zawodowych, nie zawsze wiedzą kim chcieliby zostać w przyszłości.
Cel główny:
Przygotowanie uczniów do planowania dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej
Cele szczegółowe:
- poznanie własnych zainteresowań i uzdolnień;
- poznanie własnych predyspozycji zawodowych;
- poznanie grup zawodowych;
- poznanie systemu edukacji w Polsce;
-zmotywowanie uczniów do podjęcia działań samokształceniowych;
Prowadzący: Małgorzata S., wychowawca świetlicy
Czas trwania: 6 godzin (trzy dni po 2 godziny)
Dzień I – dwie sesje po 1 godzinie
Dzień II - dwie sesje po 1 godzinie
Dzień III - dwie sesje po 1 godzinie
Ramowy program:
Temat bloku programowego |
Czas trwania |
Diagnoza sytuacji dotyczącej wyboru kariery. Etapy postępowania w wyborze zawodu.
|
60 minut |
Poznanie siebie, swoich zasobów, możliwości, zdolności i wartości
|
60 minut |
Określenie swoich preferencji zawodowych Grupy zawodowe |
120minut
|
Zapoznanie się z systemem edukacji w Polsce |
60 minut |
Wyszukiwanie alternatyw Zaplanowanie działań |
60 minut |
Poszczególne sesje:
Sesja 1 |
Zakres tematyczny |
Cele szczegółowe |
Metody realizacji |
Czas trwania |
Materiały pomocnicze |
|
Wstęp– nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć. Zachęca uczniów do tego aby odpowiedzieli na pytania: Kim jestem? Jakie są moje zainteresowania, predyspozycje, talenty, wady? Kim pragnę zostać? Jakie mam Możliwości zawodowe? |
Zachęcenie uczniów do autorefleksji. |
Pogadanka |
5 minut |
- |
|
Kontrakt |
Ustalenie zasad współpracy w grupie |
Burza mózgów |
20 minut |
Markery, brystol |
|
Zabawa pajęczyna – Uczniowie stojąc w kręgu przerzucają sobie kłębek wełny i kończą zdanie: „najbardziej lubię…..” Uczniowie zostawiając w jednej dłoni kawałek wełny przerzucają kłębek dalej i w ten sposób powstanie pajęczyna. Następnie uczniowie zwijając kłębek w odwrotnej kolejności kończą zdanie: „najbardziej nie lubię…..” |
Rozluźnienie atmosfery, integracja. Lepsze poznanie siebie i kolegów/koleżanek |
Zabawa „Pajęczyna”
|
15 minut |
Kłębek wełny |
|
ĆWICZENIE 1: Diagnoza sytuacji dotyczącej wyboru kariery. |
Określenie swojej sytuacji dotyczącej wyboru kariery |
Praca indywidualna |
15 minut |
Załącznik nr 1 |
|
ĆWICZENIE 2: |
Wygenerowanie jak najwięcej pomysłów dotyczących postępowania w wyborze zawodu |
Burza mózgów Metoda słoneczka |
10 minut |
Karteczki samoprzylepne
|
Sesja 2 |
Zakres tematyczny |
Cele szczegółowe |
Metody realizacji |
Czas trwania |
Materiały pomocnicze |
|
Wstęp – nawiązanie do treści z poprzedniej sesji |
Zachęcenie uczniów do autorefleksji |
pogadanka |
5 minut |
- |
|
ĆWICZENIE 3: Nauczyciel prezentuje na tablicy uczniom V etapów, które składają się na podjęcie dobrej decyzji dotyczącej wyboru zawodu (załącznik nr 1) Zadaniem uczniów jest dopasowanie wcześniej wypisanych karteczek samoprzylepnych do poszczególnych etapów i sprawdzenie ile ich propozycji zgadza się z podanymi przez nauczyciela etapami.
|
Uporządkowanie wiedzy uczniów dotyczącej etapów składających się na podjęcie dobrej decyzji o wyborze zawodu |
Pogadanka, Praca indywidualna
|
10 minut |
Załącznik nr 2, Karteczki samoprzylepne
|
|
Ćwiczenie 4: „Moje zainteresowania” Uczniowie wypełniają chmurki, następnie opowiadają o tym, co napisali |
Poznanie siebie w aspekcie wyboru zawodu |
Praca indywidualna |
15 minut |
Załącznik nr 3 |
|
Ćwiczenie 5: Jaki jestem? Uczniowie wypełniają kartę pracy. Następnie opowiadają o tym, co napisali. |
Poznanie siebie w aspekcie wyboru zawodu |
Praca indywidualna |
15 minut |
Załącznik nr 4 |
|
Ćwiczenie 6: Ankieta skłonności zawodowych |
Poznanie swoich predyspozycji zawodowych |
Praca indywidualna |
25 minut |
Załącznik nr 5 |
|
Podsumowanie zajęć – uczniowie siedzą w kręgu, po kolei kończą zdanie rozpoczęte przez nauczyciela: „Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałam/dowiedziałem się, że……” |
Podsumowanie zajęć |
Metoda niedokończonych zdań |
5 minut |
- |
Sesja 3 |
Zakres tematyczny |
Cele szczegółowe |
Metody realizacji |
Czas trwania |
Materiały pomocnicze |
|
Wstęp |
Nawiązanie do tematu poprzednich zajęć |
pogadanka |
5 minut |
- |
|
Ćwiczenie 7 Kolaż z zawodów - Uczestnicy przeglądają różne magazyny, wybierają obrazy i stwierdzenia na temat „Moje idealne środowisko pracy”. Podczas pracy nad kolażem korzystają ze wszystkich obrazów, słów i stwierdzeń, które uważają za właściwe do przedstawienia swojego wewnętrznego obrazu idealnego środowiska pracy. |
Zastanowienie się nad zawodem marzeń |
praca indywidualna |
20 minut |
Gazety, kartki A4, klej, nożyczki |
|
Podsumowanie ćwiczenia nr 7 |
konfrontowanie wyobrażeń o pracy z rzeczywistością |
pogadanka |
10 minut |
- |
|
Ćwiczenie 8 „Świat zawodów”. Uczniowie podzieleni na 4 osobowe grupy mają za zadanie przyporządkować konkretnemu opisowi rodzaju pracy jej nazwę. Omówienie zadania przez poszczególne grupy. |
Zapoznanie uczniów z rodzajami pracy |
Praca w grupie |
15 minut |
Załącznik nr 6 |
|
Gdzie szukać informacji o zawodach? Nauczyciel przedstawia uczniom różne źródła wiedzy na temat zawodów (np. teczki informacji o zawodach, broszury, czasopisma, programy komputerowe, rozmowy o pracy z pedagogiem, doradcą zawodowym lub rodzicami, itp.) |
Dostarczenie uczniom informacji o źródłach wiedzy o zawodach |
Mini wykład |
10minut |
- |
Sesja 4 |
Zakres tematyczny |
Cele szczegółowe |
Metody realizacji |
Czas trwania |
Materiały pomocnicze |
|
Wstęp |
Nawiązanie do tematu poprzednich zajęć |
pogadanka |
5 minut |
- |