Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program zajęć dodatkowych dla klasy 7 SP — kółko matematyczne.

Data dodania: 2017-11-12 22:23:39
Autor: Agnieszka Kłos
Program przeznaczony jest do realizacji na dodatkowych zajęciach edukacyjnych z matematyki w klasie 7 SP. Powstał na bazie podręcznika «Matematyka wokół nas» wydawnictwa WSiP.

 

Program zajęć dodatkowych z matematyki dla klasy 7.

KOŁO MATEMATYCZNE

Wstęp.

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów zdolnych, zainteresowanych matematyką, pragnących rozwijać swoje umiejętności. Będą realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo na dodatkowych zajęciach edukacyjnych.

Wdrażając program należy zwrócić uwagę na:

  • indywidualizację pracy z uczniem ( tempo pracy, stopień trudności rozwiązywanych zadań
    i problemów),
  • zachęcanie do uczenia się poprzez stosowanie ciekawych metod i form pracy budzących zainteresowanie uczniów oraz wymagających ich aktywności.

Cele ogólne zajęć:

  • rozwijanie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
  • rozbudzanie zainteresowania matematyką,
  • ukazywanie ciekawych stron matematyki i jej przydatności w życiu codziennym,
  • pobudzanie wyobraźni, kreatywności i twórczego myślenia.

Cele szczegółowe zajęć:

  • doskonalenie  umiejętności:
  • planowania i organizacji własnej pracy,
  • rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
  • logicznego myślenia, analizowania zagadnień i problemów matematycznych,
  • wnioskowania i argumentacji, rozwiązywania zadań na dowodzenie,
  • wykorzystywanie zależności i analogii matematycznych,
  • korzystania z tekstów użytkowych,
  • sprawnego liczenia,
  • sprawdzania i korygowania błędów,
  • poszukiwania wielu rozwiązań,
  • dyskutowania i precyzyjnego wypowiadania się,
  • pokonywania trudności, radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • rozwijanie:
  • zainteresowania otaczającym światem,
  • motywacji do zdobywania wiedzy,pamięci.

 Treści kształcenia:

  1. Liczby naturalne i całkowite / 3h
  • dzielniki i wielokrotności
  • rozkład liczby na czynniki pierwsze, NWW i NWD
  • wartość bezwzględna
  1. Ułamki zwykłe i dziesiętne / 3h
  • działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
  • rozwinięcia dziesiętne ułamków
  • ułamki okresowe
  1. Procenty / 2h
  • stosowanie obliczeń procentowych do rozwiązywania problemów
     w kontekście praktycznym
  • diagramy
  1. Własności figur płaskich / 4h
  • kąty i ich rodzaje, własności kątów
  • własności trójkątów, przystawanie trójkątów - zadania na dowodzenie
  • własności boków, kątów i przekątnych w czworokątach - zadania na dowodzenie
  • figury płaskie - ćwiczenia w przeprowadzaniu dowodów geometrycznych
  1. Liczby wymierne, przykłady liczb niewymiernych / 3h
  • działania na liczbach wymiernych
  • potęgi, działania na potęgach
  • pierwiastki, szacowanie pierwiastków
  1. Pola wielokątów / 2h
  • zadania praktyczne, skala i plan
  • zadania problemowe, z elementami dowodzenia
  1. Rachunek algebraiczny / 3h
  • zapisywanie zależności przedstawionych w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych, odkrywanie prawidłowości i wzorów
  • działania na wyrażeniach algebraicznych
  1. Równania / 4h
  • rozwiązywanie równań
  • zadania tekstowe na równania
  • proporcja, podział w danym stosunku
  • przekształcanie wzorów
  1. Elementy statystyki opisowej / 2h
  • odczytywanie i przedstawianie danych statystycznych za pomocą tabel, diagramów i wykresów
  • liczby charakteryzujące dane statystyczne

10.  Twierdzenie Pitagorasa / 3h

  • hipotezy i twierdzenia, ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań na dowodzenie
  • trójkąty pitagorejskie
  • rozwiązywanie zadań osadzonych w kontekście praktycznym

11.  Graniastosłupy /3h

  • przekroje graniastosłupów, stosowanie tw. Pitagorasa
  • zadania praktyczne na pole i objętość
  • jednostki pola i objętości

Metody  pracy:

  • mini wykład,
  • wykonywanie ćwiczeń praktycznych i utrwalających,
  • stoliki zadaniowe-eksperckie (wzajemne uczenie się),
  • praca z tekstem — czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji zawartych
    w treści zadań, tabelach, diagramach,
  • konkursy ( uczniowie losują zadania o różnym stopniu trudności),
  • gry i zabawy dydaktyczne.

 Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca z całym zespołem,
  • praca w grupach,
  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik „Matematyka wokół mas”, Zbiór zadań (WSiP), 
  • modele figur przestrzennych, plansze,
  • przybory matematyczne, kalkulatory,
  • materiały przygotowane przez nauczyciela (instrukcje pracy, zestawy zadań, ćwiczenia),
  • laptop, projektor

Zakładane efekty zajęć:

  • Wzrost efektywności kształcenia, zwłaszcza w zakresie rozumowania, wnioskowania, wykorzystywania wiedzy w praktyce, korzystania z...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !