Program zajęć dydaktycznych przygotowujących uczniów klasy III gimnazjum do egzaminu
z matematyki.
Wstęp:
Program skierowany jest do uczniów klasy III gimnazjum, którzy w roku szkolnym 2017/2018 przystąpią do egzaminu kończącego kolejny etap kształcenia. Jest on zgodny z obowiązującą podstawą programową oraz uwzględnia wnioski z analizy egzaminu gimnazjalnego
z kwietnia 2017 roku opracowane przez zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Zajęcia będą realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych.
Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego, powtórzenie
i utrwalenie treści zawartych w podstawie programowej. Udział w zajęciach będzie też okazją do poszerzenia swoich wiadomości i umiejętności, rozwijania pomysłowości w myśleniu i działaniu.
Cele dydaktyczne zajęć.
Uczeń:
- Wykorzystuje poznaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin nauki i życia codziennego.
- Rozwija swoje zdolności poznawcze i wyobraźnię przestrzenną.
- Łączy wiedzę zdobytą na różnych przedmiotach.
- Sporządza proste schematy lub rysunki do sytuacji praktycznych.
- Samodzielnie rozwiązuje zadania.
- Formułuje wnioski i rozwiązuje problemy wykorzystując umiejętność analizowania, abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
- Posługuje się językiem matematycznym oraz jego symboliką w opisywaniu rzeczywistości.
- Czyta ze zrozumieniem, w szczególności teksty matematyczne.
- Poszukuje, selekcjonuje i wykorzystuje informacje
z różnych źródeł. - Argumentuje, precyzyjnie formułuje wypowiedzi.
- Umiejętnie korzysta z technologii informacyjno- komunikacyjnych.
- Bierze udział w konkursach matematycznych.
- Rozwiązuje testy egzaminacyjne proponowane przez CKE i OKE. Zna różne strategie rozwiązywania zadań zamkniętych, właściwie zarządza czasem podczas form pisemnych.
Kształcenie matematyczne to nie tylko wyposażanie uczniów w wiedzę i umiejętności związane z tym przedmiotem. Sięga ono także w sferę postaw i łączy się
z oddziaływaniem wychowawczym.
Cele wychowawcze.
Uczeń:
- Współdziała w zespole i pracuje w grupie.
- Planuje i organizuje własną pracę.
- Ma pozytywne nastawienie do podejmowania wysiłku intelektualnego.
- Jest systematyczny, pracowity i wytrwały.
- Nie poddaje się niepowodzeniom, rozwiązuje problemy.
- Ma poczucie odpowiedzialności za wyniki w nauce.
- Radzi sobie ze stresem.
- Zna zasady organizacji oraz strukturę egzaminu zewnętrznego.
Metody pracy:
- Pogadanka, dyskusja.
- Problemowa.
- Stoliki zadaniowe – eksperckie (wzajemne uczenie się).
- Wykonywanie ćwiczeń praktycznych
i utrwalających. - Pokaz multimedialny.
- Praca z tekstem — czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji zawartych
w treści zadań, tabelach, diagramach.
Formy pracy:
- Praca indywidualna.
- Praca zbiorowa, w grupach.
- Praca z komputerem.
Środki dydaktyczne:
- Zestawy zadań i testów.
- Modele figur przestrzennych, plansze, przybory matematyczne.
- Podręczniki, zbiory zadań, testy.
- Laptop, projektor.
- Tablica interaktywna z dostępem do Internetu.
Zakładane efekty zajęć:
- Wzrost efektywności kształcenia, zwłaszcza
- w zakresie rozumowania, wykorzystywania wiedzy
w praktyce, korzystania z informacji. - Uzupełnienie braków w wiadomościach i umiejętnościach.
- Lepsze przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego.
- Wdrożenie do systematycznej i...