Celem tej publikacji jest zachęcenie nauczycieli edukacji przedszkolnej do wykorzystywania eksperymentu na zajęciach.
Eksperyment wkroczył do przedszkoli, można zorganizować pojedyncze zajęcia lub cykl tematyczny. Zasadniczo nie wymaga to zbyt dużych nakładów, a korzyści z pracy tą metodą będą dostrzegalne nie tylko
w przedszkolu, ale także w kolejnych etapach edukacyjnych. Głównym celem jest kształtowanie u przedszkolaków umiejętności wnikliwej obserwacji
i podejmowania próby wnioskowania. Przyglądając się wynikom egzaminów zewnętrznych można dostrzec, iż zadania wymagające analizy
i wnioskowania sprawiają uczniom trudność. Dlatego rodzi się potrzeba kształtowania tej umiejętności. Zalety prowadzenia zajęć metodami praktycznymi można mnożyć, poczynając od zaspokajania ciekawości poznawczej dzieci, nauki pracy w parach/zespołach, po obserwacje otaczającego je świata i stawianie kolejnych pytań badawczych. Do organizacji doświadczeń wskazane jest używanie produktów - substancji dostępnych dla dzieci na co dzień, z ich bezpośredniego otoczenia, np. soli kuchennej, soku z cytryny, sody oczyszczonej, octu spożywczego, mydła itd. Istotną kwestią jest dbanie o poprawność językową przedszkolaków, np. dzieci z pewnością powiedzą, że widzą „bąbelki”, dyskretnie poprawmy je mówiąc „pęcherzyki gazu”. Poniżej przykładowe doświadczenie, które dzieci (4-, 5-letnie) wykonają samodzielnie tzw. „Czarodziejski wulkan”. Przedszkolaki kilka dni wcześniej...