Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla klasy IV «Yes, you can».
PROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z JEZYKA ANGIELSKIEGO
„YES, YOU CAN”
DLA UCZNIÓW KLASY IV
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
AUTOR PROGRAMU: PAULINA CYPRYSIAK
NAUCZYCIEL JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. JANA PAWŁA II W ŻYCHLINIE
- OPIS PROGRAMU
1.1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU I JEGO ZAŁOŻENIA
Niniejszy program przeznaczony jest do realizacji na zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego, w których udział brać będą uczniowie klasy IV. Jest on zgodny z programem nauczania języka angielskiego w klasie IV oraz uwzględnia realizację podstawowych treści programowych.
Zajęcia będą miały charakter wyrównawczo-kompensacyjny. Nauczyciel będzie pomagał uczniom w zrozumieniu zagadnień wynikających z realizacji bieżącego materiału, wyrównywał zaległości będące efektem absencji ucznia w szkole oraz pracował
z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Poprzez utrwalanie wcześniej zdobytych wiadomości oraz niwelowanie deficytów wiedzy uczniowie uzyskają lepsze wyniki w nauce, staną się bardziej pewni siebie i bardziej zmotywowani do pracy. Zajęcia nie mają charakteru typowej lekcji, zawierają w sobie dużo elementów zabawowych. Atmosfera na zajęciach jest swobodna, co uwalnia uczniów od stresu i napięcia, często towarzyszących im na lekcjach.
1.2. ODBIORCY PROGRAMU
Program „Yes, you can” zaadresowany jest do uczniów klasy IV Szkoły Podstawowej mających trudności w opanowaniu materiału przewidzianego w podstawie programowej.
1.3. WARUNKI REALIZACJI ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH
Program zakłada realizację 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Aby program mógł zostać efektywnie wdrożony i przynieść oczekiwane rezultaty sala lekcyjna powinna być wyposażona następująco: odtwarzacz płyt CD, komputer z dostępem do Internetu, rzutnik oraz sprzęt audiowizualny. Dodatkowo w sali lekcyjnej znajdować się powinny pomoce dydaktyczne w postaci tablic gramatycznych i leksykalnych, słowników oraz map.
- CELE PROGRAMU
2.1. CELE OGÓLNE
- Kompensacja braków edukacyjnych.
- Pomoc w opanowaniu trudnych partii materiału.
- Budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka obcego.
- Wykorzystanie zdobytej wiedzy w codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
- Wskazanie uczniom efektywnych technik oraz strategii uczenia się.
2.2. CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
- reaguje na polecenia,
- rozumie znaczenie zwrotów dotyczących dnia codziennego adresowanych do ucznia,
- rozumie ogólny sens prostego tekstu,
- wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym,
- rozumie intencje rozmówców,
- rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych.
Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
- rozumie ogólny sens tekstu,
- wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście,
- rozpoznaje różne rodzaje tekstów.
Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca,
- przedstawia swoje upodobania i uczucia.
Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca,
- opisuje czynności dnia codziennego,
- przedstawia swoje upodobania i uczucia.
Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
- przedstawia siebie i członków swojej rodziny,
- podaje swój wiek i miejsce zamieszkania,
- podaje swoje upodobania,
- mówi co posiada i co potrafi robić,
- prosi o informacje,
- wyraża swoje emocje,
- wyraża prośby i podziękowania.
- METODY REALIZACJI PROGRAMU
Podczas realizacji zajęć wiodącymi metodami będą:
- wykład,
- gry i zabawy językowe,
- metoda projektu,
- odgrywanie scenek,
- piosenki,
- metody oglądowe (pokaz, demonstracja),
- metoda audiolingwalna (wielokrotne powtarzanie zwrotów, struktur i słownictwa).
- FORMY PRACY
Formami pracy wykorzystywanymi na zajęciach będą:
- praca indywidualna,
- praca w grupach,
- praca w parach.
- OCZEKIWANE EFEKTY
Uczniowie uczestniczący w zajęciach powinni podnieść swoje kompetencje językowe, rozwinąć i udoskonalić umiejętność czytania, pisania, mówienia i słuchania oraz komunikować się w języku angielskim. Postęp powinien nastąpić również w sferze umiejętności pozajęzykowych. Uczniowie powinni wykazywać wzrost motywacji oraz otwartość podczas operowania językiem. Mam nadzieję, że z nauki języka angielskiego będą czerpać radość i szybko dojrzą korzyści, jakie przynosi znajomość języka obcego.
- TREŚCI PROGRAMOWE
6.1. Słownictwo
Człowiek |
Dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia, emocje, zainteresowania, części ciała |
Dom |
Opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia |
Szkoła |
Przedmioty nauczania, przybory szkolne |
Praca |
Popularne zawody |
Życie rodzinne i towarzyskie |
Członkowie rodziny |
Żywienie |
Artykuły spożywcze, posiłki |
Kultura |
Święta |
Sport |
Dyscypliny sportowe |
Świat przyrody |
Pogoda, rośliny i zwierzęta |
6.2. Gramatyka
Czasownik „to be” w czasie teraźniejszym |
- uczeń potrafi utworzyć zdania... |