Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusze zajęć z socjoterapii: przemoc i agresja.

Data dodania: 2017-05-22 18:01:41

Scenariusze zajęć z socjoterapii  na temat przemocy i agresji dla uczniów Szkoły Podstawowej.

Scenariusze zajęć z socjoterapii: przemoc i agresja.


Metody: rundka, rozmowa, zabawa, dyskusja.

Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Pomoce: duże kartki papieru, kredki, kapelusz, małe karteczki, długopisy.

Cele terapeutyczne:

-  umiejętność radzenia sobie z poskromieniem złości i wściekłości, 

-  odreagowania emocji;

-  rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji;

-  lepszego zrozumienia ludzkich zachowań;

-  otrzymywania wsparcia od grupy;

-  przyjmowania i dawania informacji zwrotnych;

-  poznania i nazywania własnych emocji.

 

Cele rozwojowe:

-  poznania samego siebie;

-  poznania swoich mocnych i słabych stron;

-  kształtowania inteligencji emocjonalnej /rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć;

-  doskonalenie informacji zwrotnych.

 

Cele edukacyjne:

-  przełamywania nieśmiałości;

-  uczenia radzenia sobie w sytuacjach stresowych;

-  uczenia nawiązywania kontaktów;

-  umiejętności wyrażania swoich uczuć;

-  umiejętności wytyczania celu;

-  umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności;

-  uczenia tolerancji i akceptacji drugiego człowieka;

-  uczenia współpracy i współdziałania.

 

Spotkanie I

ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY.

Czas trwania: 2 h
Uczestnicy: Uczniowie klas I-VI

Przebieg:

1. Przywitanie.

Iskierka - Przekazanie uścisku przyjaźni w kole.

2. Integracja grupy: Łańcuszek imion.

W celu utrwalenia, zapamiętania wszystkich imion osoba chętna rozpoczyna podając swoje imię i krótko opowiada o sobie (co lubi robić itd.), następna powtarza jej imię i dodaje swoje, kolejna powtarza imiona osób, które już mówiły i dodaje własne. Ostatnia osoba w kręgu ma zadanie najtrudniejsze, musi powtórzyć wszystkie imiona.


3. „W jakim jesteś nastroju?”

Dzieci siedzą w kręgu i zastanawiają się jakie wydarzenie w dniu dzisiejszym  było  dla  nich  przyjemne,  a  jakie  nieprzyjemne.  Jedno  dziecko otrzymuje  maskotkę  i  jako  pierwsze  mówi  o  swoich  pozytywnych  bądź negatywnych odczuciach. Następnie przekazuje maskotkę dalej.


4. Rundka: Kiedy jestem zły, wściekły.
Grupa siedzi w kole. Dzieci wypowiadają po kolei swoje imię i kończą zdanie "Jestem wściekły wtedy, kiedy ktoś...".

Kolejna rundka: siedząc w kole dzieci pokazują, co robią, kiedy są wściekle, na przykład:
Nazywam się Karolina. Kiedy jestem wściekła, robię tak: lewą ręką wykonuje ona taki ruch, jakby chciała uderzyć.
Nazywam się Tomek. Kiedy jestem wściekły, robię tak: prawą nogą wykonuje on taki ruch, jakby chciał kopnąć.
Nazywam się Jakub. Kiedy jestem wściekły, robię tak: uderza ściśniętymi w pięści dłońmi w obie skronie. Itd.
Omówienie ćwiczenia. Wspólna rozmowa na temat dlaczego ludzie gdy są źli tak się zachowują.
(źródło: Rosemarie Portman. Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce, 1999).

 

5. Dyskusja na temat: Co to jest agresja i jakie inne słowa oznaczają zachowanie agresywne?

6. Papierowe serce.

Każdy z uczestników otrzymuje małe karteczki i na nich wypisuje emocje (czynności) związane z przemocą i agresją wobec innych np.: złość, kłótnia, bójka itd. Po czym przypinają je szpileczkami do wielkiego serca. Po wyczerpaniu pomysłów grupa zastanawia się co zrobić, żeby osobie skrzywdzonej zrównoważyć uczucia? Po kolei zdejmują karteczki i wymieniają dobre czynności i emocje, aż wszystkie karteczki znikną. Na końcu grupa zastanawia się, co stało się z sercem, że jest całe pokłute pomimo tylu dobrych uczuć?


7. Malowanie uczuć.
Dzieci malują uczucia, które je ogarniają gdy tracą one panowanie nad sobą: wściekłość,...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !