Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Smerfny świat- konspekt zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci 5-6 letnich

Data dodania: 2017-05-15 21:01:00
Autor: Krystyna Dziewiątak

W związku z tym, że dziecko znaczną część swojego życia spędza w przedszkolu szczególna rola w procesie korekcyjnym oraz profilaktyce przypada wychowawcom. Kreatywny nauczyciel stara się, aby zajęcia były atrakcyjne dla dzieci, wtedy będą chętniej ćwiczyć. Poniżej przedstawiam propozycję zabaw.

KONSPEKT ZAJĘCIA Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ  

Temat: „Smerfny świat”– przeciwdziałanie wadom postawy

Wada: plecy okrągłe

Wiek dzieci: 5-6 lat

Czas: 30-40 minut

Plecy okrągłe są wadą w płaszczyźnie strzałkowej. U dziecka z tą wadą zaobserwować można:

  • Głowę wysuniętą do przodu
  • Barki wysunięte do przodu
  • Klatka piersiowa spłaszczona, zapadnięta
  • Łopatki odstające rozsunięte
  • Kifoza piersiowa nadmiernie uwypuklona

Podczas badania bierzemy pod uwagę oględziny z przodu, oględziny z tyłu oraz

z boku, gdzie możemy zaobserwować wyżej wymienione zmiany.

Cele :

  • rozciąganie mięśni: -piersiowych

                                    -zębatych           

  • wzmacnianie mięśni: - karku

                                     - ściągających łopatek

                                     - prostownika grzbietu odcinka piersioweg

  • zwiększenie wydolności układu oddechowego
  • wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała

 

Przybory: magnetofon, płyta ze smerfnymi hitami, muzyka relaksacyjna, piłki duże i małe, szarfy, ławeczka, serso, woreczki, chusta Klanzy, ringo, peleryna Gargamela, smerfne czapki dla prowadzących, kapelusz czarownicy, obręcze, pachołki

Przebieg zajęć:

  1. I.         Część  wstępna. Czynności organizacyjno- porządkowe:

Powitanie, podanie tematu zajęć, badanie postawy: oględziny z przodu, z tyłu, z boku.   

1. Zaproszenie dzieci do „Świata Smerfów”.

Dzieci słuchając piosenki „ Smerfy”  maszerują z woreczkiem na głowie, klaśnięcie oznacza wspięcie na palce i dalszy marsz we wspięciu, ponowne klaśnięcie oznacza marsz na całych stopach.

2.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uwaga Gargamel”

Smerfy ukrywają się pod liśćmi (woreczki trzymane na głowie) i spacerują po lesie w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie dzieci wykonują  siad skrzyżny z woreczkiem na głowie. Kiedy muzyka znów zacznie rozbrzmiewać podnoszą się i spacerują dalej. Podczas wykonywania siadu skrzyżnego i podnoszenia się zwracają uwagę, aby liść (woreczek) nie spadł oraz na proste plecy.

3.Zabawa ożywiająca Smerf- posąg

Gargamel  i jego kot Klakier gonią smerfy, kogo dotkną zamienia się w posąg (zasypia w pozycji niskiej Klappa). Ostatnie 2 smerfy zostają nowym Gargamelem i Klakierem.


  1. II.       Część główna

4.Zabawa „Pomóż Pracusiowi”

Dzieci stoją w 2 rzędach. Przed każdym rzędem leży piłka. Smerfy podają sobie cegły (piłkę)  nad głową, trzymając je oburącz. Ostatni Smerf idzie na początek.  Zabawa trwa do momentu wykonania ćwiczenia przez wszystkie dzieci.

5.Zabawa „Ćwicz z Osiłkiem”

Dzieci kładą woreczek na głowie, otrzymują szarfy i trzymają je za końce przed sobą.  Na raz smerfy wspinają się na palce i podnoszą napiętą szarfę najwyżej w górę. Wykonują to na wdechu. Na dwa opuszczają szarfę na łopatki i stają na całych stopach, robiąc to na wydechu. Na trzy znów wspinają się na palce i podnoszą napiętą szarfę najwyżej w górę, wykonując wdech. Na cztery opuszczają szarfę na wysokość klatki piersiowej, stając na całych stopach i robiąc wydech. Wykonując te ćwiczenia zwracają uwagę, aby woreczek nie spadł z głowy.

 6.Zadanie Łasucha „ Sztafeta cukierkowa”.
 Dzieci ustawione jak wyżej w dwóch rzędach jedno za drugim. Na dany sygnał przenoszą  na głowach tace (serso)z babeczką (woreczek) na drugą stronę i umieszczają je w obręczy, a tace obok. Następnie siadają za obręczą.

7. Zabawa „Żart Zgrywusa”

Dzieci dobierają się parami. Jedno siada na ławce, a drugie staje za nim i kładzie ręce na jego barkach. Smerf Zgrywus posmarował klejem ławkę. Smerfy siedzące na ławce próbują się podnieść do góry, a stojące za nimi dzieci stawiają opór.

8. Zabawa „ Smerfy i czarownica”
Smerfy skradają się do czarownicy, ale ta je zauważyła i goni je. Smerfy zatrzymują się wykonując czarodziejski ruch- odrzut ramion w tył i przyjmują postawę prawidłową,

dzięki temu czarownica ich nie widzi.

 

III. Część końcowa  

 

9. Zabawa „Taniec z piłką”

Smerfetka zaprasza dzieci do tańca na kolorowa łąkę (chusta Klanzy). Dzieci kładą się na brzuchu na brzegu chusty głowami do środka koła. Piłka krąży po kolorowej łące w rytm muzyki. Smerfy toczą piłkę, trzymając głowę i ręce uniesione nad podłogę w pozycji skrzydełek, a nogi są wyprostowane i złączone. Osoby, które najładniej ( dokładnie) wykonują ćwiczenie zostają mistrzami tańca z piłką.

10.Zabawa  „Droga do wioski”

Smerfy ustawiają się w  dwóch rzędach jedno za drugim i otrzymują magiczną czapkę (ringo z piłeczką umieszczoną w jego środku trzymane na głowie), dzięki której trafią najszybciej do wioski (przejście od pachołka do pachołka). Podczas podróży odganiają pszczoły, wykonując krążenia ramion do tyłu. Kiedy już do niej dotrą kładą się na smerfnej polanie, aby odpocząć.

11. Zabawa relaksacyjna z ćwiczeniami oddechowymi – „Bajka Poety”

Dzieci kładą się na plecach i słuchają muzyki. Nauczyciel mówi: Posłuchajcie bajki Poety o pszczółce Słoduszce. Postarajcie się przeżyć to co ona.

...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !