Bank scenariuszy

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera w klasie ogólnodostepnej

Data dodania: 2012-05-20 17:29:25
Autor: Barbara Baranowska

Z chłopcem z Zespołem Aspergera pracuję juz czwarty rok. Dzięki mnie został zdiagnozowany w poradni dla dzieci z autyzmem już w wieku 6 lat. Konsekwentna praca z dzieckiem i współpraca z rodzina daja efekty. Chłopiec chodzi obecnie do klasy drugiej, ma w niej kolegów i pomimo swej niepełniosprawnosci jest jednym z najlepszych uczniów.

 

 Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dziecka niepełnosprawnego

w klasie drugiej ogólnodostępnej

Opracowała

                                       mgr  Barbara Baranowska

                                       nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

                                       pedagog terapeuta

1.      Dane o dziecku wynikające z orzeczenia

 - autyzm wczesnodziecięcy / zespół Aspergera /

- nadpobudliwość

 2.      Wskazania i zalecenia wynikające z orzeczenia 

  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikające z programy nauczania do możliwości ucznia i konsekwentne, ale łagodne egzekwowanie ich spełniania.
  • Pomoc psychologiczna nauczyciela.
  • Pomoc w adaptacji do nowych warunków.
  • Podwyższenie motywacji do nauki, samooceny i wiary we własne możliwości. stała współpraca z rodzicami

 3.      Osiągnięcia dziecka po pierwszej klasie

 4.      Sytuacja rodzinna dziecka

 U młodszej siostry chłopca podejrzewa się również zaburzenia autystyczne, ale dziecko nie jest jeszcze zdiagnozowane.

Współpraca z rodziną dziecka jest bardzo dobra. Matka codziennie dowiaduje się o postępach dziecka   w szkole. Szczególnie dokładnie omawiane są zachowania niepożądane nowe lub wcześniej wyeliminowane, pojawiające się np. po nieobecności chłopca w szkole.

Omawiane są również nowe sytuacje w których chłopiec uczestniczył lub będzie uczestniczył.

Matka konsekwentnie realizuje zalecenia Poradni i nauczyciela.

Ogólny program edukacyjno - terapeutyczny

na rok szkolny

 SFERA PSYCHOLOGICZNA I SPOSOBY REALIZACJI

 1.     Rozwijanie umiejętności społecznych

  • Rozwijanie umiejętności kontaktu wzrokowego dotykowego i   emocjonalnego z dziećmi i dorosłymi
  • Utrwalanie  umiejętności współpracy. Trening zachowań szkolnych
  • Trening umiejętności związanych z rozumieniem norm, wzorców zachowań społecznych i oczekiwań interpersonalnych w szkole i poza szkołą
  • Dyskretne wspieranie w kontaktach z rówieśnikami
  • Wykorzystywanie mocnych stron dziecka/ wiedza ogólna, umiejętność czytania szczególne zainteresowania dziecka – astronomia /
  • Dostrzeganie i nagradzanie zarówno sukcesów dziecka jak i aktywności i wysiłku
  • Pełnienie obowiązków dyżurnego

2.     Kształtowanie umiejętności podstawowych i rozwijanie zachowań w różnorodnych sytuacjach społecznych

  • Utrzymywanie uwagi podczas lekcji
  • Wykonywanie poleceń wydawanych przez nauczyciela , nawet gdy są inne niż polecenia w książkach.
  • Redukowanie zachowań niepożądanych -  histerycznych,  agresywnych, naśladujących negatywne zachowania innych dzieci
  • Utrwalenie umiejętności  przyjmowania porażek
  • Generalizacja i utrzymanie efektów w czasie
  • Wzmacnianie pozytywne zachowań pożądanych
  • Umiejętność radzenia sobie z dziećmi , które bywają złośliwe w stosunku do chłopca

 

3. Minimalizowanie zachowań lękowych i reakcji nieadekwatnych do bodźca

  • Rozpoznawanie i nazywanie uczuć swoich i cudzych
  • Rozpoznawanie przyczyny własnych stanów emocjonalnych
  • Nauka wyrażania emocji w sposób akceptowany
  • Wyciszanie reakcji poprzez zawieranie umów lub odwracanie uwagi
  • Pokonywanie lęku wysokości / np. samodzielne wchodzenie i schodzenie po schodach, ćwiczenia na drabinkach, ławeczkach/

SFERA  PEDAGOGICZNA  I  SPOSOBY  REALIZACJI

1.     Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia

  • Dostosowanie tempa pracy / odpowiedzi ustne i zadania pisemne /
  • Systematyczne sprawdzanie prac domowych
  • Maksymalna aktywizacja chłopca w trakcie zajęć / również ruchowa/
  •  Dzielenie złożonych zadań na etapy, wydłużanie etapów pracy
  •  Unikanie sytuacji stresogennych

 2.     Wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i grafomotorycznej

  • Ćwiczenia usprawniające motorykę dłoni

-         Malowanie

-         Lepienie z plasteliny, masy solnej

-         Pogrubianie konturów

-         Właściwe trzymanie przyborów malarskich i pisarskich

  • Cwiczenia manualne i grafomotoryczne

-         Rysowanie konturów po śladzie

-         Wycinanie , klejenie

-         Wydzieranie i naklejanie

-         Nawlekanie koralików

-       ...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !