Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa — Zostań ornitologiem

Data dodania: 2012-01-17 21:58:42
Autor: Beata Barcikowska-Kmieć

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa — Zostań ornitologiem — Klasa II Szkoła Podstawowa


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIa

 

Prowadząca: Beata Barcikowska-Kmieć

Klasa IIa, Szkoła Podstawowa nr 2 w Malborku

Temat: Zostań ornitologiem.

 

Zakresy edukacji: edukacja polonistyczna, przyrodnicza,  matematyczna.

Środki dydaktyczne: podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej do czytania, podręcznik z ćwiczeniami, wycinanki, tekst opowiadania, atlas «Ptaki polskie», karty pracy dla każdego ucznia.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa.

Metody: słowne: pogadanka, praca z tekstem; metody oglądowe: obserwacja; metody ćwiczeń; gry dydaktyczne: drama.

 

Cele zajęć:

Uczeń:

— wypowiada się na temat zmian zachodzących w przyrodzie

— rozróżnia trzy rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące

— układa zdania pytające do zdań oznajmujących

— tworzy polecenia w formie zdań rozkazujących

— uważnie słucha czytanego przez nauczyciela tekstu

— udziela odpowiedzi na zadane pytania

— odnajduje i odczytuje odpowiednie fragmenty tekstu

— określa cechy obserwatora przyrody

— wymienia ptaki, które pozostają na zimę w Polsce oraz te, które przylatują do Polski na zimę

— wykonuje obliczenia na dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu – odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania.

 

    2.  Rozmowa o jesieni i zmianach zachodzących w przyrodzie w październiku.

— Jaka jest pogoda w październiku?

— Jaka dominuje temperatura?

— Jak się wtedy ubieramy?

 

     3.  Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań. 

Odczytanie z karty trzech zdań. Zwrócenie uwagi na zakończenie poszczególnych zdań (kropka, znak zapytania, wykrzyknik). Przeczytanie informacji na temat zdań oznajmujących, pytających, rozkazujących.

    4.  Układanie zdań pytających do podanych zdań oznajmujących.

Kalendarzowa jesień rozpoczyna się 23 września.

Ludzie ubierają się stosownie do pogody.

W przyrodzie następują zmiany.

 

     5.  Tworzenie poleceń do podanych zdań – zdania rozkazujące.

 

     6.  Odegranie scenki pt. «Powrót ze szkoły». 

Zastosowanie w wypowiedziach wszystkich rodzajów zdań.

 

    7.  Podsumowanie wiadomości o rodzajach zdań.

Wycięcie kartoników, połączenie części zdań w całość, wklejenie zdań do zeszytu.

 

    8.  Wysłuchanie pierwszego fragmentu opowiadania G. Śliwy «Maciek ornitolog». Udzielanie odpowiedzi na pytania:  Kto to jest ornitolog?

                                                               Czym się zajmuje?

                                                                Co poradził dziadek Maćkowi?

Odczytywanie odpowiednich fragmentów tekstu.

 

    9.  Określanie cech obserwatora przyrody – zapisywanie przymiotników.

 

    10.  Odczytywanie rad dla początkujących obserwatorów przyrody.

Wycinanie kartoników z radami, wklejanie ich do zeszytu.

 

    11.  Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki. Ustalenie, które ptaki pozostają u nas na zimę, a które na zimę przylatują do Polski.

 

    12.  Odczytanie drugiego fragmentu czytanki.  Udzielanie odpowiedzi na pytania:

Jakie ptasie przysmaki przygotował Maciek?

Dlaczego dziadek nie pozwolił chłopcu zrywać owoców czarnego bzu i jarzębiny?

Jak my możemy pomóc ptakom zimą?

 

    13.  Rozmowa na temat zasad pomocy ptakom w czasie zimy.

Zabawa dramowa – rozmowa z wybranym ptakiem spędzającym zimę w Polsce – układanie pytań i odpowiedzi (praca w parach).

    14.  Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Wspólne wykonywanie obliczeń według wzoru na podstawie rysunków.

 

    15.  Podsumowanie lekcji.

 

    16.  Objaśnienie pracy domowej.

 

Tekst opowiadania

 

Był piękny październikowy dzień. Słoneczko mocno przygrzewało. Kasia pojechała z rodzicami na wycieczkę do lasu. Ostrożnie i powoli stąpała, by nie przeszkadzać przyrodzie. A tu cisza. Dziewczynka usilnie nasłuchiwała. Słyszała tylko lekki wietrzyk. Listki drzew leciutko poruszały się na wietrze. Ale nie było słychać wcale ptaków. Nawet dzięcioł, którego słyszała wiosną, przestał tłuc w drzewo. Liście opadały z drzew. Tylko ściółka delikatnie szeleściła pod nogami. Przyroda powoli układała się do snu.

 

 

 KARTA PRACY — załącznik

 






Powrót | Do góry