Scenariusz lekcji języka polskiego opracowany dla klasy integracyjnej, z uwzględnieniem zadań dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Grażyna Szklarz
Pleszew
Temat: Na straży języka polskiego
Klasa: VI
Cele:
Uczeń:
- utrwala pisownię przymiotników utworzonych od nazw geograficznych,
- pracuje ze słownikiem synonimów,
- poznaje nowe związki frazeologiczne i wyjaśnia ich znaczenie,
- układa zasady (w jaki sposób można dbać o język polski),
- tworzy rzeczowniki odczasownikowe,
- opisuje sytuację z wykorzystaniem podanego związku frazeologicznego.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- utrwala pisownię przymiotników utworzonych od nazw geograficznych,
- poznaje nowe związki frazeologiczne i wyjaśnia ich znaczenie,
- układa zasady (w jaki sposób można dbać o język polski),
- graficznie przedstawia wybrany związek frazeologiczny.
Metody:
- pogadanka
- ćwiczenia
Formy:
- zbiorowa
- jednostkowa
Tok lekcji:
1. Uczniowie rysują „języki” w różnych barwach narodowych. Zapamiętują pisownię: przymiotniki utworzone od nazw geograficznych piszemy małą literą.
2. Uczniowie podają wyrazy bliskoznaczne do słowa: mówić (korzystają ze słownika synonimów):
- mawiać,wymawiać, monologować, ciągnąć, wyrażać się, perorować, opowiadać, gadać, odzywać się, wyjęzyczać się, produkować się, wysławiać.
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Pracują ze...