Legenda «Przerwany hejnał»

Data dodania: 2011-07-12 19:53:21
Autor: Alicja Karczewska

Jest to scenariusz zajęć z cyklu — LEGENDY POLSKIE, realizowanego na zajęciach zintegrowanych w klasie III. Lekcja ta dotyczy znanej legendy o krakowskim hejnale.


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

KLASA III

BLOK TEMATYCZNY: Polska nasza Ojczyzna

TEMAT DNIA: Kraków w legendzie.

TEMAT ZAJĘĆ:

Ustalanie kolejności zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał». Główny bohater i postaci drugoplanowe w legendzie. Przekształcanie równoważników w zdania.

CELE OGÓLNE:

  • wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • poznanie legendy o krakowskim hejnale,
  • doskonalenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu,
  • wzbogacanie słownictwa uczniów,
  • doskonalenie umiejętności przekształcania równoważników w zdania,

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • uważnie słucha czytanego tekstu,
  • zna legendę o krakowskim hejnale,
  • wskaże na mapie Kraków i Wisłę,
  • przekształci równoważniki w zdania,
  • wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
  • ustali kolejność zdarzeń w legendzie,

METODY:

  • podająca, poszukująca, eksponująca, praktycznego działania, aktywizująca: «burza mózgów»

FORMY PRACY:

  • indywidualna jednolita, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • podręcznik «Wesoła Szkoła», książka pt. «Legenda o krakowskim hejnale», karteczki z poleceniami dla 4 grup, rozsypanki z tytułami wydarzeń dla każdego ucznia, mapa Polski, nagranie krakowskiego hejnału, zagadki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Sprawdzenie pracy domowej.

3. Rozwiązanie zagadki podanej przez nauczyciela.

Jak ma na imię dawna stolica,

Przez którą płynie błękitna Wisła?

Gdzie dumny Wawel i Smocza Jama,

Stąd słychać co dzień melodię znaną? (Kraków)

4. «Burza mózgów» związana z pojęciem Kraków.

5. Wskazywanie na mapie fizycznej Polski Krakowa oraz Wisły.

6. Wysłuchanie hejnału z taśmy magnetofonowej ze zwróceniem uwagi na jego cechy charakterystyczne (melodia krótka, oparta na prostym powtarzającym się motywie, melodia nagle urywa się).

7. Odsłonięcie tematu zajęć napisanego na tablicy – Ustalamy kolejność zdarzeń w legendzie pt. «Przerwany hejnał».

8. Czytanie przez nauczyciela legendy pt. «Przerwany hejnał» z równoczesnym ilustrowaniem treści przy pomocy obrazków.

9. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów w tekście

10. Swobodne wypowiedzi uczniów nt. treści legendy.

11. Praca w grupach – ciche czytanie utworu ze zwróceniem uwagi na polecenie zawarte na kartce dla każdego zespołu.

  • Jaki to utwór? Wymień cechy charakterystyczne legendy. Jakie znaszinne utwory z tego gatunku – podaj tytuły.
  • Wymień główne postacie występujące w utworze. Określ miejsce akcji.
  • Dopasuj odpowiednie fragmenty tekstu do dwóch ilustracji w  książce.
  • Skąd wzięło się nagłe zakończenie hejnału?
  • Dlaczego hejnał w ten sposób jest grany do dzisiaj?

12. Wypowiedzi ustne w związku z poleceniami, argumentowane fragmentami tekstu.

13. Rozdanie rozsypanki z tytułami wydarzeń i indywidualnej porządkowanie ich według logicznej kolejności.

  1. Pojawienie się Tatarów pod Krakowem.
  2. Ostrzeżenie mieszkańców grodu przez strażnika.
  3. Przygotowanie grodu Wiślan do obrony.
  4. Walka z Tatarami.
  5. Śmierć trębacza.

14. Odczytanie uporządkowanych tytułów wydarzeń.

15. Przekształcanie równoważników w zdania i zapis w zeszytach.

16. Kontrola i ocena prac.

17. Zadanie pracy domowej.

W oparciu o kolejne tytuły wydarzeń przygotuj ustne opowiadanie legendy o krakowskim hejnale.

 

Opracowała: Alicja Karczewska






Powrót | Do góry