Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusze lekcji na podstawie lektury "Z legend dawnego Egiptu"

Data dodania: 2011-04-28 22:57:16
Autor: Kamila Breszka

Przygotowanie do sprawdzianu szóstoklasisty na podstawie lektury «Z legend dawnego Egiptu».

Temat: Marne ludzkie nadzieje…- „ Z legend dawnego Egiptu” ( 2 godziny)

Cele edukacyjne

Uczeń:

- prawidłowo zapisuje tytuł i autora lektury

- tworzy mapę pamięci

- wskazuje bohaterów pierwszoplanowych, drugoplanowych, epizodycznych i umieszcza ich na mapie

- wskazuje czas i miejsce akcji

- ustala sposób narracji

- zapisuje plan wydarzeń

- opowiada o wydarzeniach na podstawie planu

- wskazuje na cechy legendy w noweli Prusa

Przebieg lekcji:

1.       Wykonanie mapy pamięci noweli:

Tytuł, autor, bohaterzy( Ramzes, Horus, lekarz z Karnaku, astrolog z Teb, dworzanin, Kanclerz, wódz armii, arcykapłan, Zefora, Berenika, Jetron) , czas, miejsce akcji, główne wydarzenia, narracja.

2.       Plan wydarzeń

1.       Choroba 100- letniego Ramzesa

2.       Wypicie przez faraona śmiercionośnego lekarstwa

3.       Ostrzeżenie astrologa z Teb

4.       Rozkaz Ramzesa

a)       przejście Horusa do Sali Faraonów

b)       gromadzenie się ludzi

c)       przygotowania do przeniesienia zwłok Zefory do faraońskich katakumb

d)       przygotowanie przez Kanclerza gońców po Jetrona

e)       przygotowania do wyruszenia po Berenikę do klasztoru

5.       Ukąszenie Horusa przez jadowitego pająka

6.       Oddanie się wodza armii pod władzę Horusa

a)       Zapisanie edyktu o pokój z Etiopią

b)       Przygotowanie edyktu o nie wyrywanie języków

7.       Kanclerz państwa gotów na rozkazy Horusa

a)       zapisanie edyktu o zniżenie czynszu dzierżawczego i zmniejszenie podatków

b)       edykt z zapisem o 3 dniach wolnych dla niewolników i możliwość sądzenia

c)       odwołanie z wygnania Jetrona

8.       Arcykapłan przybywa, by słuchać rozkazów Horusa

a)       powstanie edyktu o budowie nowych świątyń i zwiększeniu skarbca

b)       przygotowania do uroczystego przeniesienia zwłok matki Zefory

9.       Przybycie lekarza do Sali Faraonów

a)       Informacja o zbliżającej się śmierci Ramzesa

b)       Zwrócenie uwagi lekarza na bladość Horusa i obejrzenie nogi

10.    Zapowiedź rychłej śmierci Horusa

a)       przywołanie ministrów edyktami

b)       zbliżająca się śmierć, upadek edyktów

11.    Niespodziewana informacja o odzyskaniu zdrowia przez Ramzesa

a)       zaproszenie Horusa na polowanie na lwy

12.    Śmierć Horusa i upadek nadziei.

 

3. Wskazanie na tytuł i przypomnienie terminu legenda. Cechy legendy w lekturze

 

4. Przypomnienie zdania z początku i końca noweli. „Marne są ludzkie nadzieje wobec wyroków, które przedwieczny ognistymi znakami wypisuje w niebie” Co oznaczają te słowa twoim zdaniem? (praca domowa)

 

Temat: Charakterystyka Ramzesa i Horusa na podstawie noweli „ Z legend dawnego Egiptu”

Cele lekcji:

Uczeń:

- zna charakterystykę jako formę wypowiedzi

- zapisuje notatkę

- wskazuje epitety, metafory, porównania

- wskazuje cechy bohatera, analizuje jego zachowanie

- ocenia postępowanie bohaterów

- określa stosunek...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !