Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą ośrodków pracy w klasie III dla uczniów z upośledzeniem lekkim

Data dodania: 2011-01-05 21:33:16
Autor: Grażyna Nowosielska

Powtórzenie i utrwalenie treści bajek Charlesa Perraulta. Układanie zakończenia bajki. Przedstawienie treści bajki za pomocą scenek pantomimicznych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. Improwizacja ruchowa do piosenki.

 

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą ośrodków pracy w klasie III dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym

 

Ośrodek  tematyczny: ŚWIAT BAJEK

Temat  dnia: W krainie bajki

Temat  szczegółowy: Powtórzenie i utrwalenie treści bajek Charlesa Perraulta. Układanie zakończenia bajki. Przedstawienie treści bajek za pomocą scenek pantomimicznych. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100. Improwizacja ruchowa do piosenki.

 

Cele zajęć (ogólne):

  • doskonalenie umiejętności opowiadania o losach bohaterów bajek,
  • kształcenie umiejętności rozpoznawania bajek na podstawie ilustracji i słuchanych fragmentów,
  • utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100,
  • rozwijanie sprawności manualnych (malowanie farbami),
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupach.

 

Cele operacyjne (szczegółowe):

  • opowiada o losach bohaterów bajek,
  • rozpoznaje bajki na podstawie ilustracji i słuchanych fragmentów,
  • odróżnia dobro od zła,
  • wykonuje proste obliczenia z zakresu dodawania i odejmowania,
  • rozwiązuje zadania tekstowe,
  • układa zakończenie bajki,
  • interpretuje ruchem muzykę,
  • przedstawia scenki pantomimiczne.

 

Cele rewalidacyjne:

  • ćwiczenia manualne, usprawniające właściwe funkcjonowanie ręki podczas pisania,
  • ćwiczenia w mówieniu, właściwe układanie zdań.

 

 

Metody pracy:

- słowna: rozmowa, opowiadanie, instruktaż,

- czynna: zajęcia praktyczne,

- poglądowa: pokaz,

- pantomima.

 

Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa, śpiew, ruch z muzyką, słuchanie muzyki.

 

Środki dydaktyczne: karton z krzyżówką, karty pracy z rebusami i krzyżówką, karton z wykreślanką literową, ilustracje bajek, rekwizyty do scenek pantomimicznych, kaseta z nagraniami piosenek, kasety z nagraniami muzyki disco i Ennio Morricone.

 

 

Etapy

Planowanie aktywności

Uwagi metodyczne,

formy, środki dydaktyczne

 

Organizacja 

Przygotowanie sali i pomocy do zajęć.

 

ZAJĘCIA       WSTĘPNE

Wprowadzenie do zajęć

Rozwiązanie krzyżówki na tablicy, hasło: BAJKA.

Próba odpowiedzi na pytania: Co to jest bajka? Jakie są cechy bajek?

Wypowiedzi na temat znanych bajek i baśni (wystawa książek).

krzyżówka

zbiorowa

wystawa bajek

zbiorowa

Rozwiązanie rebusu

Rozwiązanie rebusu przez uczniów, którego hasłem będzie odpowiedź na pytanie: Kto jest najczęściej bohaterem bajek? (KSIĘŻNICZKA)

rebusy (karta 1)

indywidualna jednolita

Opowiadanie bajek

Rozmowa na temat: Jakie znacie królewny i księżniczki z przeczytanych bajek?

Opowiadanie bajki Śpiąca królewna z wykorzystaniem pajęczynki.

Uczniowie z nauczycielką siedzą w kole, rzucają do siebie kłębek włóczki (jeden jej koniec zatrzymując) i opowiadają po jednym zdaniu bajkę.

Wypowiedzi na temat bajkowego świata (czym różni się od świata, w którym żyjemy?).

włóczka

zbiorowa

indywidualna

zróżnicowana

 

Śpiew piosenki

Zaproszenie przez nauczycielkę do świata bajek i baśni, wypowiedzi na temat: Czym można tam dojechać? (różne środki transportu). Wyprawa do świata bajek – śpiew piosenki Być kierowcą (zwrócenie uwagi na różne formy podróżowania oraz zachowania podczas podróży).

kaseta magnetofonowa

zbiorowa

 

PRACA       POZNAWCZA

 

 

 

 

 

Przypomnienie treści

bajek

Wykreślanka liczbowo-literowa (uczniowie wykreślają liczby parzyste hasło: W KRAINIE BAJEK).

Zapisują hasłojako temat do zeszytu.

Rozpoznawanie bajek na podstawie ilustracji. Uczniowie otrzymują ilustracje do  „Bajek”  Charlesa Perraulta, pod obrazkami zapisują tytuły bajek.

Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycielkę, dotyczące treści poznanych bajek, np. : Czy Czerwony Kapturek postąpił słusznie, wdając się w rozmowę z wilkiem? Jak Kot w butach pokonał złego Czarownika? itp.

karton z wykreślanką

zbiorowa

 

 

 

 

 

 

ilustracje bajek (karta 2)

indywidualna

Rozwiązywanie

krzyżówki –

obliczenia

matematyczne

 

Próba odpowiedzi na pytanie: Co jest głównym tematem bajek?

Ustalenie tematyki bajek (działania na dodawanie i odejmowanie, łączenie sylab, hasło: DOBRO I ZŁO).

Próba odpowiedzi na pytanie: Jakie cechy charakteru są nagradzane?

Odpowiedzi zapisywane są na tablicy (np.: skromność, zło, miłość, dobroć, pycha, pracowitość, uczciwość, lenistwo) i układanie według pozytywnych i negatywnych cech.

Zwrócenie uwagi na barwy, jakimi są napisane cechy pozytywne (barwy jasne) i negatywne (barwy ciemne).

krzyżówki (karta 3)

indywidualna jednolita

 

 

 

 

 

kartoniki  z kolorowymi napisami

zbiorowa

Pisanie opowiadania,

czytanie bajki

Układanie zakończenia do danej bajki. Uczniowie w grupach otrzymują karty z początkiem bajki, wymyślają tytuł i zapisują jej zakończenie. Odczytują swoje prace.

karty pracy (karta 4)

grupowa

 

EKSPRESJA

 

 

 

Słuchanie muzyki

Rola muzyki w świecie bajki i baśni. Słuchanie muzyki disco i utworu Ennio Morricone.

Próba odpowiedzi na pytanie: Który z tych utworów pasuje do świata bajek i baśni?

Określenie nastroju muzyki.

nagrania (kasety magnetofonowe lub płyty)

zbiorowa

Przedstawienie scenek

pantomimicznych

Inscenizacja dowolnej bajki-praca w grupach. Uczniowie wybierają rekwizyty i przedstawiają inscenizację dowolnej bajki (pantomima).

Pozostałe grupy odgadują jej tytuł.

rekwizyty

grupowa

Rozwiązywanie zadań

treścią

Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących bajek. Uczniowie otrzymują karty pracy z treścią zadań, rozwiązują je w grupach.

karty pracy (karta 5)

grupowa

ZAJĘCIA   KOŃCOWE

Malowanie farbami

Malowanie ulubionej bajkowej postaci (przypomnienie wiadomości o portrecie).

Uczniowie...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !