Program własny edukacji historycznej został opracowany dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej. Może być realizowany równocześnie z progamem nauczania historii, języka polskiego a także w formie zajęć pozalekcyjnych. Zawarte w programie treści sprzyjają prowadzeniu zajęć poza szkołą, w bezpośrednim kontakcie z miejscami pamięci.
Szkoła Podstawowa nr 95
im. Jarosława Iwaszkiewicza
54-047 Wrocław
ul. Starogajowa 66-68
PROGRAM WŁASNY ZAJĘĆ KOŁA HISTORYCZNEGO pt. „NA NIELUDZKIEJ ZIEMI – LOSY POLAKÓW NA WSCHODZIE PODCZAS II WOJNY ŚWIATOWEJ”
Wrocław 2008r.
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie do programu str. 3
2. Cele edukacji historycznej – „Na nieludzkiej ziemi – losy Polaków na Wschodzie podczas II wojny światowej” str. 5
3. Metody pracy z uczniem str. 7
4. Zagadnienia i formy realizacji str. 8
5. Procedury osiągania celów str. 12
6. Informacje na temat osiągnięć uczniów str. 13
7. Literatura str. 14
WPROWADZENIE DO PROGRAMU
„Podróż”
Zmienili nam dom na wagon,
W którym z zimna trzęsiemy się.
To nie żart, to koszmarna droga …
Na Sybir wleczemy się (…)
Deportacja i zagłada całych narodów były stosowane w carskiej Rosji od pradawnych czasów. Pierwszymi zesłańcami – Sybirakami byli polscy jeńcy z wojsk Stefana Batorego, króla Polski. Fakt ten odnotowany został w kronikach wojennych z roku 1582. Następnie na zesłanie trafili uczestnicy wojen polsko – rosyjskich. Dużą falę zesłańców przyniósł okres Konfederacji Barskiej z 1768 roku, Powstania Kościuszkowskiego w 1794r., a następnie listopadowego (1830) i styczniowego (1863). Na syberyjską katorgę trafili Polacy podczas II wojny światowej.
Sybiracy to bohaterowie, od których dziś możemy czerpać wzory kultywowania tradycji narodowych i religijnych. Pragnę, aby moim uczniom bliskie stały się takie wartości jak: tolerancja, wrażliwość, uczciwość, patriotyzm, poszanowanie praw innego człowieka. I choć dziś borykamy się z wieloma codziennymi problemami, wiemy, że naszym obowiązkiem jest pamięć niezłomności przekonań tych ludzi, ich ofiarności, odwadze i mądrości.
Nastały nowe czasy. Dziś w Wolnej Polsce, możemy publicznie, bez obawy o nowe represje przywoływać zbiorową pamięć o tamtych bolesnych wydarzeniach i przekazywać ją uczniom naszej szkoły. Uważam, że należy mówić młodemu pokoleniu o ich heroicznej próbie w najstraszniejszych warunkach, jakie tylko mógł zgotować reżim bolszewicki. Doświadczenie tych ludzi nie może pójść w zapomnienie. To jest część naszej tożsamości narodowej, część naszych dziejów. Nie może być zapomniane to dziedzictwo wiary, kultury i polskości, zwłaszcza, że wyrokiem czasu odchodzą ostatni uczestnicy tych strasznych wydarzeń. Za kilka już lat nie będzie komu pisać, ani nie będzie kogo zapytać o te fakty, zatrą się ślady szlaków, którymi wędrowali skazańcy na zsyłkę a potem ku wolności.
W codziennej pracy z uczniami będę się starała kierować mottem: „Naród, który traci pamięć, traci sumienie”.
Inspiracją do napisania programu własnego na zajęcia koła historycznego, oprócz moich własnych zainteresowań tematem, był także Wojewódzki Konkurs Historyczny pt.: „Losy polaków na Wschodzie w latach 1939 - 1956”. Uczniowie bardzo chętnie wzięli w nim udział w efekcie czego nasza szkoła została doceniona – uczennica klasy VI otrzymała wyróżnienie.
Obserwując zaangażowanie dzieci w przygotowania do konkursu a także ich wzruszenie podczas „żywej” lekcji historii – gdy o swoich przeżyciach opowiadał Sybirak – dziadek jednej z naszych uczennic – podjęłam decyzję, że należy dzieci bliżej zapoznać z tą tragiczną kartą w polskiej historii.
Program edukacji historycznej został opracowany dla uczniów klas V i VI szkoły podstawowej. Może być realizowany równocześnie z programem nauczania historii, języka polskiego a także w formie zajęć pozalekcyjnych.
Przyjęte w nim założenia, cele, treści kształcenia, metody i formy ich realizacji sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka. Uwzględniają bowiem zarówno jego potrzeby intelektualne, emocjonalne, moralne i estetyczne. Materiał nauczania nałożony jest spiralnie, co umożliwia wielokrotne powroty do przekazywanych treści, które są poszerzane i wzbogacane o nowe elementy. Daje to możliwość lepszego utrwalenia poznawanych wiadomości, rozwijania właściwych postaw i zachowań.
Zawarte w programie treści sprzyjają powadzeniu zajęć poza szkołą w bezpośrednim kontakcie z miejscami pamięci. W rezultacie te działania uwrażliwią ucznia na otoczenie i nauczą emocjonalnego reagowania na fakty i prawdę historyczną, zrozumienie związków przeszłości z teraźniejszością, przywiązania do rodzinnego kraju i świadomości historycznej.
Program przewiduje współpracę ze środowiskiem lokalnym, domem rodzinnym, Związkiem Sybiraków Wrocławskich i szkołą, która zapewnia pomoce dydaktyczne, sprzęt audio-video i księgozbiór biblioteczny.
Cele edukacji historycznej „Na nieludzkiej ziemi – losy Polaków na Wschodzie podczas II wojny światowej”
Cele ogólne:
- Kształtowanie poczucia szacunku tożsamości regionalnej i narodowej
- Wszechstronny rozwój osobowości ucznia , wzbudzanie motywacji do doskonalenia się
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów
- Wyzwalanie u uczniów ciekawości poznawczej, aktywnej postawy wobec rzeczywistości oraz podstawowych wartości humanistycznych i patriotycznych
- Kształtowanie więzi z najbliższą okolicą i postawy zaangażowania w funkcjonowanie własnego środowiska
- Tworzenie sytuacji umożliwiających integrację i współdziałanie dzieci z ludźmi dorosłymi
- Rozbudzanie potrzeby dociekania prawdy historycznej.
Cele szczegółowe: uczeń:
- Wzbogaca wiedzę o historii swojego kraju i regionu
- Przejawia twórczą inicjatywę wyrażającą się chętnym i samodzielnym podejmowaniem zadań w zdobywaniu wiedzy o przeszłości
- Rozwija umiejętność pracy w zespole i więź grupową
- Rozumie związki między przeszłością a teraźniejszością
- Przejawia szacunek dla ludzi żyjących na zesłaniu
- Rozumie potrzebę dociekania prawdy historycznej i przekazywania jej kolejnym pokoleniom
- Jest zainteresowany przeszłością – ma do niej krytyczny stosunek
- Potrafi wykorzystać różne źródła informacji w zdobywaniu wiedzy historycznej
- Czyta ze zrozumieniem tekst źródłowy oraz mapę
- Wyrabia wrażliwość na krzywdę ludzką
- Potrafi planować pracę i działać zgodnie z planem
- Wie jak zachować się w miejscach pamięci narodowej
- Czuje się współodpowiedzialny za grupę, pracuje na rzecz grupy, akceptuje atmosferę w niej panującą
- Uczestniczy we wspólnym rozwiązywaniu problemów
- Umie dokumentować zdobytą wiedzę i potrafi zaprezentować wytwory własnej pracy.
METODY PRACY Z UCZNIEM
1. METODY AKTYWIZUJĄCE
- burza mózgów
- dyskusja za i przeciw
- dyskusja
- drzewo decyzyjne
- wywiad
- inscenizacja
- techniki manualno – plastyczne
2. METODY PODAJĄCE
- rozmowa nauczająca ( pogadanka)
- opowiadanie
- żywe lekcje historii z udziałem zaproszonych gości
- opis
- film
3. METODY PRAKTYCZNE
- metoda projektu
- portfolio
- wycieczka historyczna
4. METODY PROGRAMOWE
- praca z mapą
- praca z podręcznikiem
ZAGADNIENIA I FORMY REALIZACJI
Lp. |
Zagadnienia |
Treści |
Formy realizacji |
1 |
Przyczyny wybuchu II wojny światowej |
2. Traktat Ribbentrop-Mołotow 23.08.1939r. 3. Sytuacja Polski w przeddzień II wojny światowej 4. Czy można było uniknąć katastrofy? |
2. Praca z mapą 3. Praca z tekstem źródłowym – analiza tajnego protokołu do paktu o nieagresji zawartego pomiędzy Związkiem Radzie-ckim a III Rzeszą w sierpniu 1939r. 4. Oglądanie i omawianie zdjęć z bankietu na Kremlu po podpisaniu paktu 5. Dyskusja na temat: „Czy można było uniknąć katastrofy?” |
2 |
Początek wojny. Upadek państwa polskiego |
1. Wojna... |