Scenariusz zajęć rewalidacyjnych - «Dotykaj, słuchaj, wąchaj»

Data dodania: 2010-06-22 21:27:20
Autor: Beata Reszka

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych w świetlicy jest przeznaczony dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym. Opóźnienia i zaburzenia rozwojowe dzieci powoduje, że mają duże trudności z przyswajaniem wiedzy i umiejętności szkolnych. Rozbudzając ich zmysły, możemy spowodować, że lepiej będą rozumiały otaczający je świat, a tym samym lepiej przyswajać wiedzę o nim.


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ– zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

— poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

— rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

— kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

— zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

— dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

— doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

— doskonalenie sprawności manualnej 

— usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

— utworzenie kręgu,

— stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki„Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię„Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach, wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku– jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście. Dzieci bawią się nimi w dowolny sposób (dotykanie, wąchanie, słuchanie odgłosu stukania, turlania, szeleszczenia, zamykanie dłoni podczas chwytania).

5.„Zgadnij, co trzymasz w ręce”. Dary jesieni umieszczone są pod kocem. Wybrane dzieci wkładają rękę pod koc i za pomocą dotyku, odgadują co trzymają.

6. Spotkanie z wiatrem (dmuchanie na dzieci za pomocą wentylatora, rozwiewanie włosów, próba puszczania darów jesieni na wietrze– unosi się liść, a żołądź opada)

7. Zabawa„Magiczny bębenek”.

Do plastikowego zamykanego pudełka nauczyciel wkłada żołędzie i mówi:„Oto magiczny bębenek. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on gra. Kiedy milknie wszyscy zastygają w swoich pozach. Ma też magiczną moc i może wam rozkazywać (np. bądź przygarbioną babcią, bawiącym się kotkiem, motylem itp.).

8.„Sen na jawie”

Dzieci siadają parami tyłem do siebie i opierają się wzajemnie o plecy lub jeżeli wolą indywidualnie o ścianę, zamykają oczy i słuchają muzyki relaksacyjnej. Dzieci wyobrażają sobie o czym opowiada muzyka. Otwierają oczy i opowiadają o swoich wyobrażeniach.

9. Dzieci otrzymują na tackach (wieczkach z pudełek od butów) ziarna ryzu i dowolnie się nimi bawią (przesypują z ręki do ręki lup przez palce, pocierają w palcach, zgarnianie w jedną stronę). Wyrównanie powierzchni ryżu i rysowanie leniwychósemek prawą, lewą i obiema rękoma na raz. Rysowanie oburącz np. serca, chmurki, słoneczka, drzewa liściastego, świerka itp. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką, a następnie lewą ręką. Rysowanie dowolnego obrazka prawą ręką jednocześnie z zakrytymi oczami przez lewą rękę i odwrotnie.

10. Zajęcia końcowe. Porządkowanie tac, wsypywanie ziaren ryży przez lejek do dużego pojemnika. Zabawa paluszkami przy piosence

„Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak jeden nie może, to drugi pomoże

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

jak drugi nie może, to trzeci pomoże… itd.«

(utrwalenie liczebników porządkowych).

11. Po umyciu rąk, dzieci częstują się różnorodnymi owocami i warzywami.

 

Opracowała:  Beata Reszka






Powrót | Do góry