Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych - «Dotykaj, słuchaj, wąchaj»

Data dodania: 2010-06-22 21:27:20
Autor: Beata Reszka

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych w świetlicy jest przeznaczony dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym. Opóźnienia i zaburzenia rozwojowe dzieci powoduje, że mają duże trudności z przyswajaniem wiedzy i umiejętności szkolnych. Rozbudzając ich zmysły, możemy spowodować, że lepiej będą rozumiały otaczający je świat, a tym samym lepiej przyswajać wiedzę o nim.

„Konspekt zajęć świetlicowych (rewalidacyjnych) w grupie dzieci młodszych”

DOTYKAJ, SŁUCHAJ, WĄCHAJ – zajęcia rewalidacyjne

Cele poznawcze:

- poznawanie, odtwarzanie dźwięków z otoczenia dzieci

- rozpoznawanie różnych odgłosów z otoczenia 

Cele kształcące:

- kształtowanie pożądanych postaw- współpracy i odpowiedzialności w działaniu indywidualnym i grupowym

Cele wychowawcze:

- zaspokajanie potrzeby sukcesu, bezpieczeństwa i uznania

- dostarczanie uczniom poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia

Cele rewalidacyjne:

- doskonalenie percepcji słuchowej, usprawnianie integracji słuchowo- ruchowej, usprawnianie pamięci i wyobraźni;

- doskonalenie sprawności manualnej 

- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej przez udział w zabawie dźwięko-naśladowczej,

Metody:

metody usprawniania ruchowego, praktycznego działania, obserwacja dowolna i kierowana stymulacji polisensorycznej obejmującej wzrok, słuch i dotyk, ukierunkowanej aktywności

Formy pracy:

indywidualna i grupowa (uzależniona od aktualnych potrzeb)

Pomoce dydaktyczne:

kadzidełka o zapachu różanym, olejek do masażu oraz olejek o zapachu różanym, koc, wentylator, różnorodne owoce i nasiona (fasoli, żołędzie, kasztany), liście, magnetofon, muzyka relaksacyjna, tacki

Przebieg zajęć:

1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania:

- utworzenie kręgu,

- stworzenie ciepłego nastroju, życzliwej atmosfery.

2. Zapalenie kadzidełka o zapachu różanym.

3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego  z uczniów. Nauczyciel jednocześnie masuje dłonie uczniów oliwką różaną.

(Słowa piosenki „Witaj.../imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię lubimy, bądź wśród nas.” śpiewane na melodię „Panie Janie” (elementy metody W.Sherborne). Dzieci same masują swoje dłonie w różnych kierunkach,wąchają je.)

4. Rozmowa na temat obecnej porze roku – jesień oraz zaprezentowanie darów jesieni: różnorodne owoce i...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !