Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Kultura osobista- czy warto być kulturalnym?

Data dodania: 2010-06-12 15:34:48
Autor: Izabela Tarasiuk

Temat lekcji zawsze na czasie, niezależnie od typu szkoły w jakiej pracujemy. W czasie tych zajęć można pokazać uczniom wieloaspektowość pojęcia«kultura osobista„, świetnie się bawić, lepiej poznać poglądy uczniów a jednocześnie uzyskać rewelacyjne efekty dydaktyczne. Warto w każdej klasie przeprowadzić takie zajęcia.

KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

- nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

- zna rozumie wieloaspektowość „kultury osobistej” - nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
- potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
- potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
- jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

- pogadanka,

- dyskusja,

- burza mózgów,

- praca w grupach

- prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

- grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami: „kultura osobista” i „savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie  wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

- przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
- przypomnienie podstawowych zasad „savoir vivre” w różnych sytuacjach,
- rozbudzenie ekspresji twórczej,
- ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie  kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I „Zawieramy znajomość” – czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II „Dobre...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !