Kultura osobista- czy warto być kulturalnym?

Data dodania: 2010-06-12 15:34:48
Autor: Izabela Tarasiuk

Temat lekcji zawsze na czasie, niezależnie od typu szkoły w jakiej pracujemy. W czasie tych zajęć można pokazać uczniom wieloaspektowość pojęcia«kultura osobista„, świetnie się bawić, lepiej poznać poglądy uczniów a jednocześnie uzyskać rewelacyjne efekty dydaktyczne. Warto w każdej klasie przeprowadzić takie zajęcia.


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 






KONSPEKT LEKCJI ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ

 

TEMAT: Kultura osobista- czy warto być kulturalnym? 

KLASA: III technikum

 

Cel zajęć:
-Poznanie elementów wchodzących w skład kultury osobistej.
-Poznanie podstawowych zasad savoir vivre.

Cele operacyjne:

Uczeń

— nazywa pozytywne i negatywne zachowania;

— zna rozumie wieloaspektowość„kultury osobistej” — nienaganne maniery, wysoki poziom edukacji ogólnej, logiczne myślenie, nasza godność
— potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania,
— potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, przy stole, w relacjach z rówieśnikami, kobieta- mężczyzna, pracownik- przełożony itp.
— jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,

Pomoce:

arkusze papieru, mazaki, zastawa stołowa, stroje na różne okazje, telefon, kwiaty.

 

Metody:

— pogadanka,

— dyskusja,

— burza mózgów,

— praca w grupach

— prezentacja scenek.

Formy pracy:

-  indywidualna,

— grupowa.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

1. Czynności organizacyjne m. in. podział na grupy .
2. Przedstawienie tematu lekcji.

Część główna
1. Metodą burzy mózgów szukanie skojarzeń ze słowami:„kultura osobista” i„savoir vivre” (zapisanie skojarzeń na tablicy). Wspólne zdefiniowanie wyżej wymienionych określeń i porównanie tych definicji ze słownikiem języka polskiego.

 

2. Praca w grupach- czas na przygotowanie scenek (ok. 10- 15min). Wybór lidera grupy.
Cel ćwiczenia:

— przypomnienie elementów wchodzących w skład kultury osobistej,
— przypomnienie podstawowych zasad„savoir vivre” w różnych sytuacjach,
— rozbudzenie ekspresji twórczej,
— ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach.

Rozdanie kart z instrukcjami. Każda grupa przygotowuje scenkę oraz na arkuszu papieru swój kodeks zasad dobrego postępowania.

Grupa I„Zawieramy znajomość”– czyli zasady poznawania się i przedstawiania.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, kiedy poznajesz nową osobę: rówieśnika, osobę publiczną, osobę dorosłą. Zwróćcie uwagę na: kogo przedstawiamy komu, jak przedstawiać, kto komu podaje rękę, zwroty grzecznościowe, formy powitania. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa II„Dobre zachowanie przy stole”– czyli zasady zachowania się na przyjęciach, w restauracji, kawiarni.

Przygotujcie scenkę: nakrywania do stołu, odsuwanie- podsuwania krzeseł, kulturalnej rozmowy przy stole, prawidłowego posługiwania się sztućcami, kolejność podawania potraw, napoi. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa III „Grzeczność na ulicy”– czyli zasady zachowania się w miejscach publicznych (w teatrze, kinie, autobusie).
Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuację, gdy ktoś jest na sztuce w teatrze, filmie w kinie, jedzie autobusem. Zwróćcie uwagę na: zachowanie się podczas sztuki, czy filmu, ustąpienie miejsca starszej osobie w autobusie, wychodzenie z kina, teatru, autobusu. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa IV„Kultura słowa”– czyli zasady kulturalnej rozmowy.

Przygotujcie scenkę przedstawiającą sytuacje, w których należy zachować kulturę słowa oraz sytuacje, kiedy spotykamy się z niekulturalnym słownictwem. Zwróćcie uwagę: w jaki sposób przeprosić za swoją gafę słowną, jak grzecznie zwrócić komuś uwagę, jak się usprawiedliwić za spóźnienie, jak zareagować, gdy ktoś rozsiewa plotki. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

Grupa V„Telefon”– czyli zasady korzystania z telefonów.

Przygotujcie scenkę rozmowy telefonicznej z babcią, rówieśnikiem, pracownikiem urzędu. Zwróćcie uwagę na: przedstawienie się, wyraźne artykułowanie słów, formy grzecznościowe, czas rozmowy, w jakich godzinach się dzwoni. Omówcie zasady rozmowy przez telefon komórkowy. Zaprezentujcie przygotowane scenki.

3. Prezentacja scenek.

 

4. Dyskusja nad pozytywnymi i negatywnymi skutkami bycia kulturalnym- prezentacja wyników pracy grupy.

 

Podkreśleni znaczenia kulturalnych zachowań oraz krytyka zachowań antykulturalnych. Dyskusja nad przyczynami takich, negatywnych zachowań.

Część końcowa

Uczniowie siadają w kręgu i dokonują samooceny i autorefleksji:

— Czy jestem człowiekiem kulturalnym?
— Co było ważne dla mnie na dzisiejszych zajęciach?

Dane autora: Izabela Tarasiuk

 











Powrót | Do góry