Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Konkurs «Czy znasz tę baśń?»

Data dodania: 2010-05-09 19:08:06
Autor: Magdalena Niemiec

Międzyszkolny konkurs«Czy znasz tę baśń?» to świetna zabawa dla uczniów klas I-III. Scenariusz można wykorzystać przy rożnych okazjach np. Dzień Teatru, Dzień Biblioteki, Dzień Dziecka itp.

Scenariusz konkursu wiedzowego dla klas I-III  Czy znasz tę baśń?"

1. Cel imprezy:

  • Rozbudzanie zainteresowań książką,
  • Rozwijanie wyobraźni dziecka, śmiałości i zasobu słownictwa,
  • Sprawdzenie znajomości najbardziej popularnych baśni,
  • Kształcenie umiejętności przestrzegania reguł w grach i zabawach, kulturalnego zachowywania się i kibicowania.

2. Organizatorzy:

Dyrektor Zespołu Szkół

Magdalena Niemiec – opiekun koła teatralnego dla klas I – III

3. Termin:

………….. godz. 10 00

4. Miejsce:

Zespół Szkół w …………….. (sala gimnastyczna)

5. Uczestnicy:

3 -osobowe drużyny z poszczególnych klas I –III ( jedna drużyna z jednej klasy – ilość drużyn bez ograniczeń).

6. Zgłoszenia:

Sekretariat ZS w ……….. - tel. 31-………., do dnia …………………..

7. Przebieg konkursu:

Poinformowanie wszystkich uczniów o konkursie poprzez rozwieszenie na korytarzu szkolnym plakatu (załącznik).

Pierwszy etap (wewnątrzszkolny) konkursu o tematyce baśniowej opracowany został w formie popularnych obecnie testów wielokrotnego wyboru (załącznik).  Ma on na celu wyłonienie z każdej  klasy trzech najlepszych uczestników, którzy wezmą udział w drugim etapie. Należy go przeprowadzić w połowie kwietnia  ……. r.

Drugi etap to wspaniała zabawa, polegająca na rywalizacjach drużynowych. Uczestnicy będą mieli okazję do wykazania się znajomością baśni poprzez rozwiązywanie różnych łamigłówek, zagadek itp.

Konkurencje:

  • „Baśniowa krzyżówka” – hasła dotyczące baśni.
  • Układanie z rozsypanki zdaniowej kolejności wydarzeń wybranej baśni.
  • Rozwiązywanie rebusów.
  • Prezentacja piosenki o tematyce bajkowej – cała klasa.
  • Indywidualne i grupowe udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące znajomości baśni.
  • Prezentacja kostiumu wybranej postaci bajkowej – własny pomysł i wykonanie.
  • Zagadki dla kibiców – ( kibice zbierają punkty dla swojej drużyny).
  • Układanie  z puzzli postaci bajkowych.
  • Prezentacja okrzyku klasowego – najlepiej morał z wybranej baśni.

Wszystkie konkurencje będą punktowane według opracowanego regulaminu punktacji. W skład komisji oceniającej wchodzą:

Przewodnicząca – dyrektor

Członkowie – nauczyciele – wychowawcy uczestniczących drużyn.

ZAPRASZAMY DO WSPANIAŁEJ ZABAWY

Regulamin punktowania konkurencji

1

Krzyżówka

3 pkt

Rozwiązana krzyżówka i podane hasło

2 pkt

Wpisane ponad 6 haseł

1 pkt

Wpisane mniej niż 5 haseł

2

Układanie kolejności wydarzeń

3 pkt

Właściwa kolejność zdań

2 pkt

2-3 zdania ułożone błędnie

1 pkt

Przynajmniej 3 zdania ułożone we właściwej kolejności

3

Rozwiązywanie rebusów

1 pkt

Prawidłowo odczytane hasło

4

Piosenka

3, 2, lub 1 pkt według oceny komisji

5

Grupowe odpowiadanie na pytania.

2 pkt

Prawidłowa odpowiedź

1 pkt

Częściowa odpowiedź

6

Indywidualne odpowiadanie na pytania

2 pkt

Prawidłowa odpowiedź

1 pkt

Częściowa odpowiedź

7

Prezentacja kostiumu.

3, 2, lub 1 pkt według oceny komisji

8

Zagadki dla kibiców.

1 pkt

Prawidłowa odpowiedź

9

Puzzle.

3 pkt

3 postacie ułożone prawidłowo

2 pkt

2 postacie ułożone prawidłowo

1 pkt

1 postać ułozona prawidłowo

10

Okrzyk klasowy.

3, 2, lub 1 pkt według oceny komisji

11

Konkurencje dodatkowe.

+1 pkt za każde prawidłowo wykonane zadanie, - 1 pkt za nie wykonanie zadania

 

Przebieg

Uczniowie siedzą klasami na materacach w wyznaczonych miejscach. Dekoracje tworzą duże ilustracje postaci baśniowych. Trzyosobowe drużyny zajmują miejsce przy stolikach.  

1. Powitanie przez wróżkę zgromadzonych gości i uczestników tekstem;

Czy to bajka, czy nie bajka

Myślcie sobie, jak tam chcecie

A ja przecież wam powiadam

Krasnoludki są na świecie.

 

Wierzcie sobie albo nie

Dzisiaj przekonacie się

Baśnie  właśnie uczą tego

Jak dotrzeć do serca każdego. 

2. Ustalenie zasad obowiązujących podczas zabawy:

Aktywnie uczestniczymy w zabawie.

Grzecznie się zachowujemy.

Uważnie słuchamy innych.

Na sukces pracuje cała klasa.

Wśród nas nie ma przegranych.

3. Prowadzący głośno czyta pytania, a drużyny wpisują odpowiedzi do krzyżówki na dużym arkuszu papieru. Każda drużyna podaje hasło: BAŚNIE UCZĄ .

4. Każda drużyna otrzymuje kopertę z rozsypanką zdaniową. Zadanie polega na ułożeniu w odpowiedniej kolejności wydarzeń zapisanych na paskach papieru.

5. Każda drużyna otrzymuję kartkę z narysowanym rebusem. Po rozwiązaniu kolejno drużyny podają hasło umieszczają rebus na tablicy.

6. Każda drużyna wspólnie z klasą śpiewają piosenkę o tematyce bajkowej.

7. Drużyny kolejno losują numer pytania.

1) W co zmieniło się brzydkie kaczątko? (łabędzia)

2) Ilu krasnoludków towarzyszyło Śnieżce?(siedmiu)

3) Dlaczego dziewczynkę nazwano „Kopciuszkiem”?

4) Dlaczego Śnieżka ukrywała się w lesie?(przed złą macochą)

5) Kto przyśnił się dziewczynce a zapałkami? (babcia)

6) Jak nazywała się dziewczynka która pasła gąski?(Sierotka Marysia – gęsiarka)

7) Jak nazywał się pies Sierotki Marysi? (Koszałek – Opałek, Gasio, Skrobek).

8) Kto uratował Czerwonego Kapturka z paszczy wilka? (Myśliwy)

9) Komu śpiewał słowik? (cesarzowi)

10) W jaki sposób książę odnalazł Kopciuszka? (dzięki pantofelkowi).

11) Jaki ptak uratował śpiewem życie chińskiemu cesarzowi? (słowik)

12) Brzydkie kaczątko wykluło się z jaja w gnieździe gęsi czy kaczki? (kaczki)

Pytania dodatkowe do których drużyny zgłaszają się dobrowolnie. Można zdobyć dodatkowe punkty za prawidłowa odpowiedź lub je stracić za błędną.

  • Wymień nazwiska trzech autorów najbardziej popularnych baśni dla dzieci.
  • Wymień tytuły trzech dowolnych baśni H. CH. Andersena.
  • Wymień dowolne trzy rekwizyty (rzeczy o czarodziejskiej mocy).
  • Jak mieli na imię bracia Grimm, autorzy wielu baśni dla dzieci?

8. Uczestnicy losują i indywidualnie odpowiadają na pytania.

  • Kto pomógł Kopciuszkowi w jego wyjściu na bal?    
  • Dlaczego pewna księżniczka nie wyspała się na dwudziestu materacach?
  • Kto uratował kaczątko z zamarzniętego stawu?
  • Dlaczego Czerwony kapturek wyruszył do lasu?
  • W jaki sposób Śpiąca królewna zapadła w sen?
  • Ile lat miała spać Śpiąca Królewna?
  • Dlaczego zła macocha chciała się pozbyć Królewny Śnieżki?
  • Za przyczyną pantofelka stała się księżniczką wielką.
  • Jak inne ptaki na podwórku traktowały brzydkie kaczątko?
  • Czy baśń pt. „Słowik” napisał Andersen.
  • Zła macocha, Kasieńka, Hania, Królewicz i biedna sierotka to bohaterowie baśni pt. ............
  • Gdzie trafiło ziarnko grochu, za sprawą którego rozpoznano prawdziwą księżniczkę?

9. Prezentacja przygotowanego własnoręcznie i według swojego pomysłu kostiumu postaci bajkowej.
10. Zagadki dla kibiców. Wróżka rzuca w stronę klasy – kibiców kulki z numerem zagadki. Dziecko które złapie numerek udziela odpowiedzi na zagadkę. Punkty zdobywa drużyna, która reprezentuje dana klasę.

Z jakiej to baśni powiedzcie sami

źle się zadawać z wilkami?

 

Łatwo mnie poznacie

Gdy wspomnicie bajkę

Chodziłem tam w butach

I paliłem fajkę.

 

Jak to dziewczynka ma roboty wiele

A na pięknym balu gubi pantofelek.


Jakie to zwierze z bajek ma talie zwyczaje:

Gdy chce połknąć wnuczkę, to babcie...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !