Sprawdzian ze znajomości środków poetyckich - klasa VI

Data dodania: 2010-05-09 15:05:35
Autor: Andrzej Maciupa

Poniżej przedstawiam krótki test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu rozpoznawania i używania środków poetyckich. Test przeznaczony jest dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej. Czas realizacji — ok. 30 min.


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa

Test wiadomości ze znajomości środków poetyckich

Przeczytaj uważnie podany fragment wiersza. Nastepnie zaznacz prawidłową odpowiedź.

Góry nad wodą klęczą jak praczki,

Pełzną owieczki-białe robaczki,

Młoda kobieta gałązki ścina,

Śpiewu jej pełna dolina.

1. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) ożywienie

b) porównanie

c) epitet

d) onomatopeja

2. Z dowolnej części wiersza wypisz epitet.

.................................................................................................

3. Zwrot: młoda kobieta, to:

a) uosobienie

b) neologizm

c) epitet

d) anafora

Przeczytaj fragment wiersza i odpowiedz na pytania:

Na ziarnku maku stoi mały dom,

Pieski szczekają na księżyc makowy

I nigdy jeszcze tym makowym psom,

Że świat jest większy, nie przyszło do głowy.

4. Podkreślony fragment wiersza, to:

a) porównanie

b) onomatopeja

c) przenośnia

d) antonim

5. Drugi werset, to:

a) wyraz dźwiękonaśladowczy

b) metafora

c) uosobienie

d) neologizm

6. Z powyższego fragmentu wiersza wypisz onomatopeję. 

.................................................................................................

7. Z podanych grup wyrazów wypisz uosobienia.

tańczą panny konwaliowe,  dumny jak paw, wierny niczym pies, pracowita mrówka, parsknął śmiechem cały sad, liście pieścił i szeleścił drugi wiatr,

 

.................................................................................................

8. Znajdź w podanym fragmencie tekstu 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze i wypisz je.

Jak wesoły milion drobnych, wilgnych muszek,

Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,

Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,

Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

.................................................................................................

9. Z podanego fragmentu tekstu wypisz 2 epitety.

Potem ją całą chmiel gęsty owinie,

Ale tymczasem jest tego koloru,

Co liście lilii wodnych na głębinie

Zrywane w świetle letniego wieczoru.

................................................................................................. 

10. Dopisz po 3 określenia  do wyrazów:

— kobieta — ………………,………………,……………….

— domek — ………………,………………,……………….

— uczeń — ………………,………………,……………….

— ogród — ………………..,………………….,…………………….

11. Napisz 2 wyrazy dźwiękonaśladowcze dotyczące lasu.

……………………………………………..,……………………………………………..

12. Stwórz porównania wykorzystując podane przymiotniki:

— piękny…………………………..

— szybki…………………………..

— mądry…………………………..

— silny…………………………..

13. Znajdź neologizmy w podanym fragmencie wiersza. Wypisz je.

Rękawiczką i chusteczką

dwóch błocistów chodnik czyści.

Obrzucają się szyszkami

bardzo dzielni szyszkowiśći.

……………………………………………………………………………………………

14. Zwrot: płakała woda w fontannie, nieustannie, to:

a) uosobienie

b) epitet

c) wyraz dźwiękonaśladowczy

d) porównanie

15. Zwrot: Księżyc siada okrakiem na szafie, to:

a) uosobienie

b) porównanie

c) epitet

d) uogólnienie

16. Napisz krótkie opowiadanie na temat Moja leśna przygoda, w którym użyjesz podanych środków stylistycznych: epitet, uosobienie, porównanie, onomatopeja, apostrofa.

.................................................................................................

.................................................................................................

 

Opracował: Andrzej Maciupa






Powrót | Do góry