Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas 6. Ma na celu rozwijanie kreatywności uczniów, kształtowanie poprawnej wypowiedzi i ugruntowanie zdobytej wiedzy z przyrody i j.polskiego. Uczeń może wykazać się znajomością krajobrazów świata, przysłów i powiedzeń oraz zasad pisowni.
Konkurs polonistyczno – przyrodniczy dla klas VI.
Opracowanie:
Edyta Niewczas
Violetta Strzelecka
I. Cele konkursu:
1. Rozbudzenie zainteresowań uczniów.
2. Rozwijanie wrażliwości na piękno świata
-
Ugruntowanie zdobytej wiedzy.
-
Kształtowanie poprawnej wypowiedzi
-
Rozwijanie kreatywności u uczniów
II. Tematyka konkursu;
-
Krajobrazy świata
-
Rośliny i zwierzęta różnych krajobrazów
-
Przysłowia i powiedzenia.
-
Zasady pisowni pod względem ortograficznym.
III. Organizatorzy: E. Niewczas, V. Strzelecka
IV. Uczestnicy: uczniowie klas szóstych.
V. Regulamin konkursu.
-
W konkursie biorą udział 3- osobowe zespoły uczniów z klas szóstych.
-
Przedstawiciel każdego zespołu odpowiada na pytania konkursowe ( po uzgodnieniu odpowiedzi z zespołem).
-
Odpowiedzi na pytania i wykonane zadania prezentowane są w kolejności alfabetycznej.
-
W konkursie zwycięży ten zespół, który uzbiera najwięcej punktów.
-
Jeśli zespoły uzyskają taką samą ilość punktów, wezmą udział w dogrywce.
-
Odpowiedzi i zadania ocenia jury
-
Punktacja: - prawidłowa odpowiedz 1p.
- odpowiedź błędna 0p.
- przy wątpliwościach jury 1p.
ZADANIA KONKURSOWE.
Zadanie 1.
Prowadzący czyta wybrane fragmenty opisów krajobrazów z dzieła H. Sienkiewicza „W pustyni i puszczy”i A. Mickiewicz”Pan Tadeusz” . Zadaniem uczestników jest określenie typu krajobrazu lub miejsca przyrodniczego.
-
A Mickiewicz”pan Tadeusz” ( ks. II w.403-426 „opis sadu”i ks. III w.550-568 „opis lasu”
-
H. Sienkiewicz „W pustyni i puszczy”.
Zadanie 2.
Prowadzący czyta przysłowia. Zawodnicy podają nazwę zwierzęcia występującą w przysłowiu.
-
Pasuje jak …........ do karety.
-
Uparty jak …....... .
-
Niezgrabny jak …........... w składzie porcelany.
-
Pracowity jak ….......... .
-
Chytry jak …. .
-
Tchórzliwy jak …........ .
-
Pisze jak …....... pazurem.
-
Mieć wzrok jak u …........ .
-
Być dumnym jak …... .
-
Gapi się jak …....... w gnat.
-
Idzie wolno jak …........ .
-
Kuje jak …....... .
Zadanie 3.
Ułóż krzyżówkę której głównym hasłem jest wyraz KRAJOBRAZ.
|
K |
|
|
R |
|
|
A |
|
|
J |
|
|
O |
|
|
B |
|
|
R |
|
|
A |
|
|
Z |
|
Zadanie 4.
Napisz poprawnie przeczytane przez prowadzącego nazwy roślin i zwierząt. Wpisz nazwę do odpowiedniej rubryki.
ROŚLINY |
ZWIERZĘTA |
|
|
Wyrazy: rośliny- hoja, grążel, grzybień, wawrzynek, bakłażan,pszenica, bukszpan,
hiacynt, powój, pokrzywa, trzcina, macierzanka.
Zwierzęta- tchórz, żółtobrzeżek, żubr, jeżozwierz, pustułka, wydrzyk,
bażant, gżegżułka, piżmowół, hiena, koziorożec, jaskółka.
Zadanie 5.
Rozpoznaj nasiona znajdujące się na spodeczkach. Dopasuj karteczki z nazwami do nasion.
Nasiona:
-
soczewica czerwona
-
łubin
-
kukurydza
-
żyto
-
owies
-
groch
-
słonecznik
-
fasola
-
daktyle
-
dynia
Zadanie 6.
Określ, czego symbolem są przedstawione na obrazkach zwierzęta.
-
Lis: przebiegłość, spryt, chytrość
-
sowa: mądrość
-
dąb: siła
-
gołąb( z gałązką oliwną) : pokój
-
paw: duma
-
narcyz: samouwielbienie
-
wawrzyn: zwycięstwo
-
słoń: szczęście
-
biały kruk: wyjątkowość
-
pies; wierność
Zadanie 7.
Przyporządkuj zdjęcia przedstawicieli świata zwierząt do odpowiedniego typu krajobrazu.
NAZWA KRAJOBRAZU |
ZDJĘCIE ZWIERZĘCIA |
Las równikowy |
papuga |
sawanna |
słoń |
pustynia |
pustynny lis- fenek |
śródziemnomorski |
daniel |
step |
Piesek preriowy |
tajga |
rosomak |
tundra |
renifer |
Pustynia lodowa |
pingwin |
Zadanie 8.
Uzupełnij podane przysłowia lub cytaty odpowiednimi nazwami zwierząt lub roślin.
-
Gdyby ….. nie skakała, to by nóżki nie złamał.
-
Nosił razy kilka, ponieśli i ….... .
-
Pierwsza …..... wiosny nie czyni.
-
Dzieci i ….... głosu nie mają.
-
…....... , …....... pokaż rogi, dam ci sera na pierogi.
-
…........... i …........... lata znak to wiosny dla świata.
-
Nie ma …... bez kolców.
-
Jaka …... taka nać, jaka córka taka mać.
-
Każdy sobie …... skrobie.
-
Zapomniał …..... jak cielęciem był.
-
…......... ….......... oka nie wykole.
Dane autora: Edyta Niewczas, Violetta...