Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Konkurs polonistyczno-przyrodniczy dla klas 6

Data dodania: 2010-02-22 17:31:42
Autor: Edyta Niewczas, Violetta Strzelecka

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas 6. Ma na celu rozwijanie kreatywności uczniów, kształtowanie poprawnej wypowiedzi i ugruntowanie zdobytej wiedzy z przyrody i j.polskiego. Uczeń może wykazać się znajomością krajobrazów świata, przysłów i powiedzeń oraz zasad pisowni.

Konkurs polonistyczno – przyrodniczy dla klas VI.


Opracowanie:

Edyta Niewczas

Violetta Strzelecka


I. Cele konkursu:

1. Rozbudzenie zainteresowań uczniów.

2. Rozwijanie wrażliwości na piękno świata

  1. Ugruntowanie zdobytej wiedzy.

  2. Kształtowanie poprawnej wypowiedzi

  3. Rozwijanie kreatywności u uczniów

II. Tematyka konkursu;

  1. Krajobrazy świata

  2. Rośliny i zwierzęta różnych krajobrazów

  3. Przysłowia i powiedzenia.

  4. Zasady pisowni pod względem ortograficznym.

III. Organizatorzy: E. Niewczas, V. Strzelecka

IV. Uczestnicy: uczniowie klas szóstych.

V. Regulamin konkursu.

  1. W konkursie biorą udział 3- osobowe zespoły uczniów z klas szóstych.

  2. Przedstawiciel każdego zespołu odpowiada na pytania konkursowe ( po uzgodnieniu odpowiedzi z zespołem).

  3. Odpowiedzi na pytania i wykonane zadania prezentowane są w kolejności alfabetycznej.

  4. W konkursie zwycięży ten zespół, który uzbiera najwięcej punktów.

  5. Jeśli zespoły uzyskają taką samą ilość punktów, wezmą udział w dogrywce.

  6. Odpowiedzi i zadania ocenia jury

  7. Punktacja: - prawidłowa odpowiedz 1p.

    - odpowiedź błędna 0p.

    - przy wątpliwościach jury 1p.



 

 ZADANIA KONKURSOWE.

 

Zadanie 1.

Prowadzący czyta wybrane fragmenty opisów krajobrazów z dzieła H. Sienkiewicza „W pustyni i puszczy”i A. Mickiewicz”Pan Tadeusz” . Zadaniem uczestników jest określenie typu krajobrazu lub miejsca przyrodniczego.

  • A Mickiewicz”pan Tadeusz” ( ks. II w.403-426 „opis sadu”i ks. III w.550-568 „opis lasu”

  • H. Sienkiewicz „W pustyni i puszczy”.

Zadanie 2.

Prowadzący czyta przysłowia. Zawodnicy podają nazwę zwierzęcia występującą w przysłowiu.

  • Pasuje jak …........ do karety.

  • Uparty jak …....... .

  • Niezgrabny jak …........... w składzie porcelany.

  • Pracowity jak ….......... .

  • Chytry jak …. .

  • Tchórzliwy jak …........ .

  • Pisze jak …....... pazurem.

  • Mieć wzrok jak u …........ .

  • Być dumnym jak …... .

  • Gapi się jak …....... w gnat.

  • Idzie wolno jak …........ .

  • Kuje jak …....... .

 

Zadanie 3.

Ułóż krzyżówkę której głównym hasłem jest wyraz KRAJOBRAZ.

 

 

 

K

 

 

R

 

 

A

 

 

J

 

 

O

 

 

B

 

 

R

 

 

A

 

 

Z

 

 

Zadanie 4.

Napisz poprawnie przeczytane przez prowadzącego nazwy roślin i zwierząt. Wpisz nazwę do odpowiedniej rubryki.

 

ROŚLINY

ZWIERZĘTA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 















Wyrazy: rośliny- hoja, grążel, grzybień, wawrzynek, bakłażan,pszenica, bukszpan,

hiacynt, powój, pokrzywa, trzcina, macierzanka.

Zwierzęta- tchórz, żółtobrzeżek, żubr, jeżozwierz, pustułka, wydrzyk,

bażant, gżegżułka, piżmowół, hiena, koziorożec, jaskółka.

 

Zadanie 5.

Rozpoznaj nasiona znajdujące się na spodeczkach. Dopasuj karteczki z nazwami do nasion.

Nasiona:

  • soczewica czerwona

  • łubin

  • kukurydza

  • żyto

  • owies

  • groch

  • słonecznik

  • fasola

  • daktyle

  • dynia

 

Zadanie 6.

Określ, czego symbolem są przedstawione na obrazkach zwierzęta.


  • Lis: przebiegłość, spryt, chytrość

  • sowa: mądrość

  • dąb: siła

  • gołąb( z gałązką oliwną) : pokój

  • paw: duma

  • narcyz: samouwielbienie

  • wawrzyn: zwycięstwo

  • słoń: szczęście

  • biały kruk: wyjątkowość

  • pies; wierność

 

Zadanie 7.

Przyporządkuj zdjęcia przedstawicieli świata zwierząt do odpowiedniego typu krajobrazu.

 

 

 

NAZWA KRAJOBRAZU

ZDJĘCIE ZWIERZĘCIA

Las równikowy

papuga

sawanna

słoń

pustynia

pustynny lis- fenek

śródziemnomorski

daniel

step

Piesek preriowy

tajga

rosomak

tundra

renifer

Pustynia lodowa

pingwin

 

 

Zadanie 8.

Uzupełnij podane przysłowia lub cytaty odpowiednimi nazwami zwierząt lub roślin.


  • Gdyby ….. nie skakała, to by nóżki nie złamał.

  • Nosił razy kilka, ponieśli i ….... .

  • Pierwsza …..... wiosny nie czyni.

  • Dzieci i ….... głosu nie mają.

  • …....... , …....... pokaż rogi, dam ci sera na pierogi.

  • …........... i …........... lata znak to wiosny dla świata.

  • Nie ma …... bez kolców.

  • Jaka …... taka nać, jaka córka taka mać.

  • Każdy sobie …... skrobie.

  • Zapomniał …..... jak cielęciem był.

  • …......... ….......... oka nie wykole.


Dane autora: Edyta Niewczas, Violetta...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


może zainteresuje Cię także: