Konstytucja 3 Maja 1791 roku - odrodzenie w upadku

Data dodania: 2009-08-06 21:59:02
Autor: Bogna Kajda

Przedstawiam scenariusz lekcji historii dotyczący Konstytucji 3 Maja.


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda

 Temat: KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 roku– ODRODZENIE W UPADKU.

1. Klasa: II gimnazjum

2. Czas: 45 minut

3. Cel ogólny: przedstawienie okoliczności uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 r. w czasie obrad Sejmu Wielkiego.

4. Cele operacyjne:

uczeń:

— pamięta pojęcia: Sejm Wielki, rozbiory, konstytucja,

— wymienia przyczyny upadku Rzeczypospolitej,

— opowiada o obradach Sejmu Wielkiego,

— omawia najważniejsze zapisy Konstytucji 3 Maja,

— ocenia znaczenie działalności wybitnych patriotów i charakteryzuje postawę zdrajców,

— porównuje Konstytucję 3 Maja z konstytucją Stanów Zjednoczonych z 1787 roku,

— uzasadnia ponadczasowe znaczenie Konstytucji 3 Maja w dziejach narodu polskiego

5. Metody:

a. podająca

— wykład informacyjny

b. problemowa

~ aktywizująca

— drama

— metaplan

c. praktyczna

— ćwiczenia przedmiotowe

6. Formy organizacyjne:

— indywidualna

— praca w zespołach

7. Środki dydaktyczne:

— Jan Matejko- obraz olejny na płótnie pt. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja,

— mapa– X wieków państwowości polskiej,

— podręcznik dla klasy II gimnazjum„Razem przez wieki– zrozumieć przeszłość”,

— wiadomości dotyczące Konstytucji 3 Maja: www.pl.Wikipedia.org/wiki, www.ap.kraków.pl., www.bryk.pl,

— słownik wyrazów obcych i trudnych,

— utwór muzyczny„Witaj majowa jutrzenko”,

— Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszawa 1982 .

8. Struktura i przebieg lekcji:

a. czynności organizacyjne

b. wprowadzenie

— podanie tematu lekcji

— uświadomienie celów lekcji

— rekapitulacja wtórna uczniowie opowiadają o zasadach funkcjonowania państwa polskiego w XVIII w.

c. rozwinięcie wykład nauczyciela dotyczący obrad Sejmu Wielkiego, następnie uczniowie zostają podzieleni na 4 zespoły; każdy z nich otrzymuje inne zadanie

ZESPÓŁ I: grupa przedstawia scenkę z obrad Sejmu Wielkiego prezentując trzy różne koncepcje reform państwa polskiego (obóz królewski, stronnictwo patriotyczne i obóz hetmański) na podstawie podanych przez nauczyciela informacji, pozostali uczniowie uważnie obserwują swoich kolegów i komentują ich występ

ZESPÓŁ II: uczniowie otrzymują tekst Konstytucji 3 Maja i najważniejsze zapisy notują na arkuszu szarego papieru; przedstawiają swoją pracę na forum

ZESPÓŁ III: grupa dostaje streszczenie Konstytucji 3 Maja oraz konstytucji Stanów Zjednoczonych z 1787 roku i dokonuje porównania (podobieństwa i różnice), swoje zadanie zapisuje na papierze i prezentuje klasie

ZESPÓŁ IV: uczniowie otrzymują obraz Jana Matejki„Uchwalenie Konstytucji 3 Maja 1791” i dokonują interpretacji na forum

d. podsumowanie

— wszyscy wspólnie słuchają utworu„Witaj majowa jutrzenko”, następnie nauczyciel opowiada o okolicznościach powstania pieśni

— rekapitulacja pierwotna

uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

1. W jakich latach obradował Sejm Wielki?

2. Kto był marszałkiem Sejmu Wielkiego?

3. Kiedy uchwalono pierwszą konstytucję w Rzeczypospolitej?

4. Wymień najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 Maja 1791 roku.

e. notatka w formie metaplanu

— wykonanie metaplanu (uczniowie otrzymują do wypełnienia pytania)

Przykładowy metaplan:


JAK BYŁO?

JAK BYĆ POWINNO?

— słabość władzy ustawodawczej

— słabość władzy króla

— samowola magnatów

— słaba armia

— ograniczona suwerenność

— sprawna władza ustawodawcza i wykonawcza

— silna armia

— pełna suwerenność

DLACZEGO NIE BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO

— zaborcza polityka sąsiadów

— nieudolne rządy władców

— kryzys gospodarczy

— upośledzenie polityczne mieszczan i chłopów

— prywata magnaterii

WNIOSKI


Chcąc ratować państwo przed zagrożeniem, należało je wzmocnić, przeprowadzając niezbędne reformy wewnętrzne. Najpoważniejszą z nich powinna być konstytucja czyli ustawa zasadnicza określająca zasady ustrojowe państwa i przekształcająca Rzeczpospolitą w nowoczesną monarchię konstytucyjną.



f. ocena uczniów

g. praca domowa:

Uzasadnij, dlaczego Konstytucja 3 Maja 1791 roku ma znaczenie ponadczasowe?

Opracowała: Bogna Kajda






Powrót | Do góry