Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej

Data dodania: 2009-07-31 16:33:20
Autor: Agnieszka Chmielowska — Litwa

Zajęcia rewalidacyjne odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ważne, by zajęcia te nie stały się zajęciami dydaktyczno– wyrównawczymi, a wspierały dziecko i w oparciu o jego mocne strony i umiejętności rozwijały i wspomagały zaburzone funkcje. Poniżej prezentuję scenariusz zajęć rewalidacyjnych, który ma na celu usprawnianie motoryki rąk dziecka ze zwróceniem szczególnej uwagi na rękę dominującą.

Temat: Usprawnianie motoryki rąk ze zwróceniem szczególnej uwagi na rękę dominującą.

Cele zajęć:

  • usprawnianie motoryki prawej ręki,
  • wyrabianie sprawności manualnej,
  • usprawnianie percepcji kształtu,
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • usprawnianie małych ruchów ręki dłoni, nadgarstka i palców,
  • wyrabianie koncentracji uwagi

Metoda: praktyczna: ćwiczebna 

Środki dydaktyczne:

  • 2 –3 gazety,
  • pisaki,
  • wzory szlaków,
  • kartki białego papieru z powiększoną liniaturą,
  • wzory form falistych i kolistych,
  • przykład zakreskowanego konturu bańki,
  • tekst wierszyka,
  • kartki białego papieru,
  • niebieska kartka,
  • klej,
  • figury geometryczne  

Forma pracy: indywidualna

Przebieg zajęć:

1. Chwytanie i rzucanie prawą ręką

Cel ćwiczenia – usprawnianie motoryki prawej ręki

Przebieg ćwiczenia – Uczeń zwija gazetowe kule oburącz, na hasło „śnieżka” rzuca nimi raz prawą raz lewą ręką do nauczyciela.

Pomoce – 2 –3 gazety

2. Kreślenie form falistych i kolistych

Cel ćwiczenia – usprawnianie ręki dominującej

Przebieg ćwiczenia – Uczeń rysuje po śladzie linie faliste , następnie samodzielnie odwzorowuje proste szlaki w liniach o powiększonym formacie.

Pomoce – pisaki, wzory szlaków, kartki białego papieru z powiększoną liniaturą, wzory form falistych i kolistych.

3. Zakreskowywanie konturów rysunków

Cel ćwiczenia – wyrobienie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz koncentracji uwagi

Przebieg ćwiczenia – Uczeń wypełnia kontury bańki choinkowej kreskami poziomymi, pionowymi oraz liniami kolistymi i falistymi (wg wzoru).

Pomoce – pisaki, przykład zakreskowanego konturu bańki, kartka białego papieru z konturem bańki

4. Rysowanie układów...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !