Nie sposób uniknąć pracy domowej podczas nauki gry na instrumencie, nawet w nauczaniu początkowym. Dla kształtowania nawyków – a na tym polega techniczna strona gry – konieczny jest codzienny kontakt ucznia z instrumentem. Dobre wyniki i szybkie postępy w grze w dużej mierze zależą od tego, jak uczeń przygotowuje się do lekcji w domu. A więc właściwa praca domowa ucznia jest niezbędnym warunkiem powodzenia.
Dobra praca domowa ucznia polega na tym, że uczeń :
- wykorzystuje umiejętności i nawyki, które zdobył na lekcji.
- pracuje intensywnie w wyznaczonym czasie i nie odrywa się co chwilę do innych zajęć. Nie można być jednak w pełni skupionym dłużej niż przez 30 – 35 minut, chociaż niektóre osoby potrafią ćwiczyć godzinę i dłużej bez konieczności przerywania ćwiczenia. Zaleca się jednak częste „oddechy”, które pozwalają odprężyć się grającemu tak, że po krótkiej chwili czuje się znów wypoczęty i gotowy do następnej porcji ćwiczeń. Umiejętność skupienia uwagi zależy oczywiście od charakteru dziecka, jego temperamentu oraz wieku. Np. w klasie pierwszej efektywne ćwiczenie będzie trwało 5 – 10 minut.
- pamięta wskazówki nauczyciela, które odświeża sobie w pamięci czytając notatki z zeszytu i stosuje się do nich, a gdy pracuje sam, a zwłaszcza ćwiczy w zaleconym tempie, powtarza wybrane trudniejsze fragmenty utworów.
- coraz bardziej świadomie i skutecznie...