Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Zakres szczegółowych wymagań edukacyjnych z matematyki.

Data dodania: 2006-02-02 15:00:00
Praca ta jest propozycją określenia zakresu wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne z matematyki w II klasie Liceum Ogólokształcącego. Myśle, że podane propozycje staną się dla kolegów i koleżanek fundamentem do opracowania swoich wymagań z tego przedmiotu.

Klasa II

I. FUNKCJA KWADRATOWA

Na ocenę dopuszczającą uczeń:
  • zna określenie funkcji kwadratowej, umie narysować wykres funkcji
  • wie co jest wykresem funkcji kwadratowej
  • umie rozwiązać równanie kwadratowe niezupełne i proste zupełne
Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
  • umie narysować wykres funkcji
  • zna postać kanoniczną funkcji kwadratowej i umie przekształcić postać ogólną do postaci kanonicznej i odwrotnie
  • rozwiązuje zadania prowadzące do równań kwadratowych niezupełnych
  • umie wyznaczyć miejsca zerowe funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe
  • zna twierdzenie o reszcie i umie je zastosować
Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
  • umie wyznaczyć najmniejszą lub największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
  • zna wszystkie postaci funkcji kwadratowej, umie je zamieniać
  • rozwiązuje proste zadania z treścią prowadzące do poszukiwania ekstremum funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje proste układy równań (graficznie i algebraicznie) z których przynajmniej jedno jest stopnia drugiego
  • umie rozwiązać graficznie nierówność typu
Na ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto:
  • umie wyprowadzić wzory na pierwiastki trójmianu kwadratowego
  • rozwiązuje zadania prowadzące do równań kwadratowych
  • rozwiązuje zadania prowadzące do nierówności kwadratowych
  • rozwiązuje proste zadania z treścią prowadzące do poszukiwania ekstremum funkcji kwadratowej
  • rozwiązuje zadania z funkcji kwadratowej w tym również z parametr
II. WIELOMIANY
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
  • zna przykłady jednomianów, jednomianów podobnych, sprawnie wykonuje działania arytmetyczne na jednomianach, redukcję jednomianów podobnych
  • oblicza wartość liczbową wyrażenia algebraicznego
  • rozpoznaje dwumiany, trójmiany
  • rozpoznaje wielomiany, dodaje je, odejmuje i mnoży przez liczbę
  • przekształca sumy i różnice wielomianów
  • mnoży wielomian przez dwumian
  • dzieli wielomian przez dwumian
Na ocenę dostateczną uczeń ponadto:
  • zna określenie stopnia wielomianu, rozpoznaje wielomiany zerowe i wielomiany stopnia zerowego
  • zna określenie funkcji wielomianowej i umie podać jej przykłady
  • mnoży wielomiany
  • dzieli wielomiany
  • rozkłada wielomian na czynniki
  • stosuje twierdzenie Bezoute`a do rozkładu wielomianu na czynniki i do obliczania pierwiastków wielomianu
  • stosuje schemat Hornera do dzielenia wielomianu przez dwumian
Na ocenę dobrą uczeń ponadto:
  • zna twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu i umie je zastosować przy rozwiązywaniu równań
  • sporządza szkice wykresów niektórych funkcji wielomianowych
  • rozwiązuje równania wyższych stopni dane w postaci iloczynowej
  • rozwiązuje nierówności wyższych stopni dane w postaci iloczynowejNa ocenę bardzo dobrą uczeń ponadto;
    • zna twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu i jego dowód i umie je zastosować przy rozwiązywaniu równań
    • zna twierdzenie o pierwiastkach wymiernych wielomianu
    • rozwiązuje równania wyższych stopni
    • rozwiązuje nierówności wyższych stopni
    • stosuje schemat Hornera do rozwiązywania równań i nierówności stopnia wyższego niż drugi
    • zna twierdzenie Bezoute`a i jego dowód
    • rozwiązuje zadania o wielomianach w tym również z parametrem
    III. FUNKCJE WYMIERNE
    Na ocenę dopuszczającą uczeń:
    • umie określić stopień jednomianu i wielomianu
    • wykonuje działania arytmetyczne na jednomianach i wielomianach
    • oblicza wartości wielomianów dla podanych wartości zmiennych
    • umie skracać i rozszerzać proste wyrażenia wymierne
    • umie sprowadzać proste wyrażenia wymierne do wspólnego mianownika
    • umie dodawać i odejmować proste wyrażenia wymierne
    • rysuje wykres funkcji i odczytuje z niego własności funkcji i zjawisk opisanych przez tę funkcję
    Na ocenę dostateczną...
  • Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


    Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


    Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

    Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !