Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Sprawozdanie z kółka matematycznego

Data dodania: 2004-01-30 00:00:00
W całokształcie spraw wynikających z funkcji szkoły ( zadania kształcenia i wychowania)w naszej szkole dostrzega się także problem ucznia zdolnego. Jest to zadanie nader ważne, bowiem„ odkrywanie” uczniów zdolnych i właściwe ich„prowadzenie” daje oprócz osobistej im satysfakcji, nieocenione korzyści społeczeństwu.
OPIS I ANALIZA PROGRAMU PRACY Z UCZNIAMI ZDOLNYMI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W KÓŁKU MATEMATYCZNYM

W całokształcie spraw wynikających z funkcji szkoły ( zadania kształcenia i wychowania)w naszej szkole dostrzega się także problem ucznia zdolnego. Jest to zadanie nader ważne, bowiem " odkrywanie" uczniów zdolnych i właściwe ich "prowadzenie" daje oprócz osobistej im satysfakcji, nieocenione korzyści społeczeństwu. Wiadomo przecież, że inwestowanie w człowieka, w tym przypadku w ucznia zdolnego, jest najbardziej opłacalne. Uczniowie ponadprzeciętni stanowią potencjalny "materiał" na przyszłych naukowców, konstruktorów, racjonalizatorów, tj. ludzi, którzy nadają przyspieszenie w rozwoju nauki, techniki, a także innych gałęzi działalności ludzkiej.
Praca z młodzieżą uzdolnioną, tą której rozwój intelektualny przebiega szybciej, stanowi odrębny problem pedagogiczny.
Zdolności są to takie różnice indywidualne, które sprawiają, że przy jednakowej motywacji i uprzednim przygotowaniu, poszczególni uczniowie osiągają w porównywalnych warunkach niejednakowe rezultaty w uczeniu się i działaniu.
Aby zbadać poziom zdolności przeprowadziłam obserwacje uczniów.
W czasie pracy, często z inicjatywy samych uczniów powstawały zagadnienia " uboczne", które nie wchodziły w zakres programu nauczania. Podtrzymując zainteresowania uczniów zagadnieniami matematycznymi zaproponowałam uczniom uzdolnionym zajęcia w kółku matematycznym. Podstawową wiedzę uczniowie zdobywali na zajęciach obowiązkowych, ale pogłębianie i utrwalenie wiadomości to praca pod kierunkiem nauczyciela na zajęciach pozalekcyjnych. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów postanowiłam ułożyć "Program pracy z uczniami zdolnymi na zajęciach pozalekcyjnych w kółku matematycznym".
Opracowany przeze mnie program wdrożyłam w roku szkolnym 2002/ 2003. W zajęciach kółka uczestniczyło 15 uczniów klas I – III Gimnazjum w Pacanowie.
Program opracowałam według haseł programowych:
  1. Z dziejów matematyki
  2. Niedziesiątkowe systemy liczenia oraz działania w tych systemach
  3. Zastosowanie dwójkowego systemu liczenia w praktyce
  4. Zbiory, a równania, układy równań i nierówności
  5. Funkcje jednej zmiennej
  6. Dowodzenie
  7. Równania kwadratowe
  8. Zadania konstrukcyjne
  9. Elementy kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa
  10. Wielościany i bryły obrotowe
  11. Zadania różnych typów.
Celami programu było:
  1. Poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej ucznia w jej nowoczesnym ujęciu poprzez odpowiednio dobraną problematykę i wykraczającą poza program nauczania jako podstawowy cel kształcenia uczniów uzdolnionych matematycznie
  2. Pogłębianie pracy ideowo – wychowawczej( materiał historyczny i biograficzny służący rozwijaniu się nauk matematycznych i ich zastosowań w różnych dziedzinach wiedzy, zbliżenie do młodzieży sylwetek wybitnych matematyków przez poznanie ich biografii)
  3. Kształtowanie umiejętności matematycznego ujmowania przestrzennych stosunków świata rzeczywistego
  4. Przygotowanie ucznia do posługiwania się naukowym językiem w różnych jego formach ( werbalnej, w piśmie) z wykorzystaniem słów, symboli i elementów niewerbalnych ( rysunków, schematów, tabel, itp.)
  5. Organizowanie wolnego czasu uczniów, podnoszenie ich stylu życia, jak również zapobieganie działaniu sprzecznemu z obowiązującymi normami społecznymi
  6. Pogłębianie nawyków, umiejętności i sprawności w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy, wyrabianie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin
  7. Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
  8. Upowszechnianie idei Międzynarodowego Konkursu " Kangur Matematyczny".
Ponadto w programie uwzględniłam zadania:
  1. Opanowanie wiadomości z matematyki w nowoczesnym ujęciu
  2. Wyrabianie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi
  3. Kształcenie logicznego myślenia i umiejętności ścisłego wyrażania myśli przy użyciu pojęć i symboli matematycznych.
Aby osiągnąć zaplanowane cele stosowałam na kółku różne sposoby pracy:
  1. Na podstawie różnych zbiorów i podręczników opracowywałam zestawy dla uczniów zdolnych
  2. Zachęcałam uczniów do wykonywania prac związanych z innymi przedmiotami np. geografią, biologią, chemią, fizyką , do opracowywania różnych ciekawostek matematycznych( wierszyki, rebusy, krzyżówki) oraz do opracowania gazetek o treści matematycznej, plakatów matematycznych, zdobywania sprawności matematycznych np. rachmistrz.
  3. Wskazywałam uczniom odpowiednią literaturę
  4. Zorganizowałam Matematyczne Andrzejki, konkursy: "Matematyka inaczej", " Refleksje matematyczne".
Podczas realizacji założonych tematów stosowałam różne metody:
  1. oparte na przyswajaniu gotowych informacji ( wykład, pokaz, opis, obserwacja, pogadanka,...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !