Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Dyktanda,testy i ewaluacja konkursu ortograficznego kl.IV-VI

Data dodania: 2005-05-05 16:00:00
Konkurs, do którego przystąpiłeś polega na napisaniu dyktanda oraz testu ortograficznego.
Konkurs ortograficzny dla klas IV – VI szkoły podstawowej

Dyktanda uczestnicy konkursu wybierają drogą losową

Dyktando nr I
Wiosna w tym roku spóźnia się. Wszyscy z utęsknieniem oczekują
na cieplejszy podmuch powietrza. Snujemy się leniwie
w przybrudzonych kurtkach i ciężkich kożuchach, czyhamy na każdy cieplejszy promień słońca. Chcielibyśmy już pójść na spacer do parku, by tam wśród drzew i krzaków sprawdzić, czy nie ma wiosny. Tymczasem gruba pokrywa śniegu wciąż leży nie tylko w Tatrach
czy Beskidach, ale w całej Polsce. Oprócz wyszarzałych wróbli nie widać żadnych ptaków. Szczególnie niekorzystne warunki panują
na drogach, jest ślisko, więc hamulce nie mogą zawieść. A niebawem będzie Wielkanoc i znów czekają nas wiosenne porządki.

Dyktando nr II

Za nami najgorętszy okres w szkole, koniec semestru. Mamy już dość ciągłego wkuwania, nocy nieprzespanych, z powodu lęku o oceny. Przecież każdy chce osiągnąć jak najlepsze wyniki, dlatego nawet błahostki przyprawiają nas o drżenie rąk i chybotanie serca. W naszej klasie konkurencja jest duża. Nikt nie może równać się z Hanką, gdy trzeba napisać niesłychanie długie opowiadanie. Natomiast Krzysztof ma niesłychanie wielką wiedzę historyczną, bez wahania wymienia ważne wydarzenia ze starożytności. Równania, procenty, kąty i pole trójkąta, to specjalność Huberta. Dla Jurka, zaś nie wiedzieć, co jest stolicą Hiszpanii, lub, jakim językiem mówią Austriacy, byłoby hańbą. Ale teraz możemy porzucić szkolne rozterki, uporządkować wzburzone myśli i zaopatrzyć się w dobry humor. Nareszcie ferie!







MIĘDZYSZKOLNY KONKURS ORTOGRAFICZNY
,,MISTRZ ORTOGRAFII 2004/2005”

Kod ucznia________________
Test nr 1
Konkurs ,do którego przystąpiłeś polega na napisaniu dyktanda oraz testu ortograficznego. Za dyktando możesz otrzymać maksymalnie 20 punktów.
Za każdy błąd ortograficzny zostanie Ci odjęty 1 punkt , a za każdy błąd interpunkcyjny lub gramatyczny o,5 punktu. Za test możesz uzyskać maksymalnie
60 punktów, obok każdego zadania została zamieszczona punktacja.
Część I testu to zadania zamknięte, musisz dokonać wyboru tylko jednej odpowiedzi i zamalować kwadracik obok niej. Ewentualne błędne odpowiedzi otocz kółkiem.
Wszystkie odpowiedzi staraj się wpisywać dokładnie i starannie
Życzymy powodzenia!


. CZĘŚĆ I
Zaznacz prawidłową odpowiedź zamalowując kwadracik obok niej.
1. Prawdziwe jest zdanie. (maks. 1 pkt)
A Spółgłoski, po których piszemy rz to: b, d, t, g, m, l, p, t w, j.
B Po spółgłoskach: b, d, g, j, k, p, t, w, ch zawsze, bez wyjątku piszemy rz.
C Po spółgłoskach: b, d, g, j, k, p, t, w, ch na ogół piszemy rz.
D Zasada, że po spółgłoskach: : b, d, g, j, k, p, t, w, ch piszemy rz nie obowiązuje w pisowni wszystkich przymiotników.
2.,, Ż" piszemy, jeżeli w innych formach tego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych na miejscu ż występują litery: (maks. 1 pkt)
A g, z, ź, si, ch,
B g, z, ź, zi, s, h, dz,
C r. ł, n
D ż nie wymienia się
3. Bezbłędnie napisane zostały wyrazy: (maks. 1 pkt)
A błahostka, chaotyczny, czyhać, zhańbić; hemoglobina
B shańbić, hejnał, heretyk, hebelek, chazard
C charmonogram, chytrus, huligan, hydraulik, chiacynt;
D Helsinki, higiena, humanista, chamstwo, chamulec
4. ,,Nie” piszemy łącznie z: (maks. 1 pkt)
A czasownikami w formie nieosobowej, liczebnikami, przymiotnikami w stopniu
równym, zaimkami;
B przymiotnikami, przyimkami, przysłówkami pochodzącymi od przymiotników,
czasownikami w formie osobowej;
C przymiotnikami w stopniu wyższym, przysłówkami niepochodzącymi od
przymiotników
D rzeczownikami; przymiotnikami i przysłówkami od nich pochodzącymi
w stopniu równym,
CZĘŚĆ II
5. Utwórz narzędnik liczby pojedynczej i celownik liczby mnogiej od podanych wyrazów. (maks. 6 pkt)
koleżanka ................................................................... ..............................................

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !