Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Właściwości tłuszczów - chemia w technikum.

Data dodania: 2006-02-25 12:00:00
Konspekt lekcji z chemii opracowany dla klas drugich szkół ponadgimnazjalnych. Poprzez realizację tego tematu uczeń uczy się jak wykrywać i identyfikować tłuszcze oraz poznaje ich rodzaje, właściwości i rolę w organiźmie człowieka.


KONSPEKT LEKCJI CHEMII PRZEPROWADZONEJ W KLASIE 2B TECHNIKUM EKONOMICZNEGO

Postanowiłam zaangażować uczniów w realizację tego tematu. Lekcja została poprzedzona przygotowaniami według następującego planu
  1. Przedstawienie tematu i sposób jego realizacji .
  2. Omówienie sposobu opracowania i prezentacji zebranych materiałów.
  3. Ustalenie kryteriów oceniania.
TEMAT: WŁAŚCIWOŚCI TŁUSZCZÓW

Cel ogólny : Zapoznanie uczniów z rodzajami tłuszczów i ich właściwościami.

Cele operacyjne: uczeń
  • potrafi dokonać podziału tłuszczów ze względu na ich stan skupienia
  • potrafi przedstawić właściwości fizyczne tłuszczów gęstość w stosunku do wody, rozpuszczalność w różnych rozpuszczalnikach
  • zna metodę identyfikacji tłuszczów – poprzez próbę akroleinową
  • potrafi wykryć tłuszcze w różnych produktach spożywczych
  • potrafi wyjaśnić rolę tłuszczów w organizmie ludzkim przez omówienie zasad racjonalnego odżywiania
  • potrafi wyjaśnić zasady przechowywania tłuszczów
Formy pracy : indywidualna i praca w grupach

Metoda : słowna (pogadanka, dyskusja, inscenizacja) oraz metoda ćwiczeń laboratoryjnych ( samodzielne ćwiczenia w zespołach, pokaz).

Środki dydaktyczne : zestawy próbek tłuszczów : ( masło, smalec, słonina, sadło, łój, olej sojowy, margaryna), woda, alkohol, benzyna, probówki, podstawki do probówek, parowniczki porcelanowe, łopatki, moździeże, pincety, bibuła, słonecznik, orzechy, len, olej rzepakowy, olej mineralny,

Przebieg lekcji :
  1. Część organizacyjna przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej.
  2. Część właściwa lekcji.

    Realizacja nowego materiału
    1. Prezentacja inscenizacji przygotowanej wcześniej przez ( chętnych ) uczniów na temat: „Czy wiesz, co jesz”
      W inscenizacji biorą udział 3 osoby : narrator, tłuszcz pochodzenia roślinnego oraz tłuszcz pochodzenia zwierzęcego.
    2. Dyskusja, której celem jest wyciągnięcie wniosków na podstawie obejrzanej inscenizacji, na temat: Funkcje tłuszczów w odżywianiu ludzi, konieczność zastąpienia tłuszczów zwierzęcych tłuszczami roślinnymi oraz zasady podziału tłuszczów i sposób racjonalnego odżywiania się.
    3. Sformułowanie przez uczniów tematu lekcji i zapisanie go do zeszytów.
    4. Samodzielna praca w zespołach uczniowskich, polegająca na badaniu właściwości tłuszczów, zgodnie z tekstem poleceń.
      Doświadczenie nr 1

      Temat: Określenie właściwości tłuszczów.
      Na stoliku znajduje się pięć podpisanych próbek tłuszczów. Określcie: barwę,...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !