Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Don Juan wraca z wojny – kreacja uwodziciela w dramacie Odona von Horvath

Data dodania: 2007-12-05 09:04:41
Przedstawiam Państwu konspekt lekcji z języka polskiego przeprowadzony w klasie pierwszej technikum na temat kreacji uwodziciela w dramacie"Don Juan wraca z wojny" Odona von Horvatha. Temat: Don Juan wraca z wojny – kreacja uwodziciela w dramacie Odona von Horvatha.

Lekcja przeprowadzona w klasie pierwszej technikum.

Opracowała: Barbara Nowak, nauczyciel DZDZ Zespołu Szkół we Wrocławiu

Zagadnienia: motyw wędrówki, , korespondencja sztuk, nowa kreacja bohatera Moliera w dramacie Odona von Horvatha (wykorzystanie kontekstu literackiego do pogłębionej interpretacji dramatu), topos uwodziciela.

Uczeń potrafi:
  • wypowiedzieć się na temat kreacji bohatera dramatu
  • scharakteryzować wizerunek uwodziciela
  • trafnie wprowadzić do swoich wypowiedzi pojęcia: scenografia, gra aktorska, , didaskalia, teatr cieni
  • wskazać kluczowe sceny i je zinterpretować
  • objaśnić, jaki obraz świata po wojnie przedstawia reżyser w swoim dziele
  • określenie roli muzyki
Wprowadzenie : uczniowie przedstawiają znaną postać Don Juana z dramatu Moliera. Jaki wyobrażenie o świecie kreuje Molier w „Don Juanie”? Uczniowie zastanawiają się nad zakończeniem dzieła.

Rozwinięcie:

Młodzież charakteryzuje bohatera dramatu Horvatha (dwa oblicza – po wojnie – wypalony przez wojnę, everyman, zdruzgotany, zagubiony, zmęczony, chory, nieszczęśliwy, zrozpaczony, poszukujący miłości, miota się bez celu; po rekonwalescencji – uwodziciel, ale jednocześnie brak w jego działaniu wyrafinowania (scena w operze), krzywdzi kobiety nieporadnie. Don Juan nie liczy już w życiu na nic, to po prostu smutny mężczyzna.

Uczniowie omawiają motyw wędrówki bohatera – to były żołnierz wracający po wojnie do narzeczonej, którą porzucił przed ołtarzem, błąka się po pokrytym śniegiem świecie, po salonach bogatych kochanek, rozkochuje w sobie nawet właścicielkę mieszkania, w którym wynajmuje pokój. Mityczna narzeczona ma być przystanią, bezpiecznym portem.

Uczniowie zastanawiają się , dlaczego reżyser umieścił bohaterów w zmrożonym świecie?
(wojna wypaliła w ludziach emocje, wyzwoliła w nich ambiwalentne uczucia – rozmowy kobiet). Kobiety pogrążone są w letargu, niektóre przypominają kukły.

Uczniowie odpowiadają na pytanie, jak przedstawiono kobiety w spektaklu? To korowód 35 złaknionych miłości kobiet w różnym wieku, które postrzegają mężczyznę jako deficytowy towar po wojnie...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !