Ballada - utwór epicki opowiadający o wielkich uczuciach

Data dodania: 2008-04-24 07:41:49
Proponuję konspekt lekcji językapolskiego dla klasy 6 szkoły podstawowej, do przeprowadzenia w pracownikomputerowej. Wykorzystałam zasoby portalu www.wolnelektury.pl, w których można znaleźć treść wielu utworów literatury polskiej wraz zprzypisami i motywami literackimi występującymi w danym utworze.
Najlepiej, aby wcześniej została omówionajedna z ballad Mickiewicza, np.„Świtezianka”, gdyż lekcja wymaga samodzielnejpracy z tekstem.

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal
Cele:
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad (Pani Twardowska, Powrót taty), samodzielne zapoznanie się uczniów z nowymi balladami(Lilie, Rybka).
  • Poznanie niektórych cech ballady jako gatunku.
  • Zapoznanie uczniów ze stroną internetową www.wolnelektury.pl,przydatną w nauce i mogącą stać się alternatywą dla stron ze streszczeniamilektur.
Przebieg lekcji:
  • Zapisanie tematu.
  • Przypomnienie cech epiki (powieść, opowiadanie).
  • Przypomnienie, co to jest motyw literacki (na przykładziebaśni).
  • Przypomnienie dotychczas poznanych ballad Mickiewicza.
  • Ustalenie zasad korzystania z pracowni komputerowej.
  • Rozdanie pisemnych poleceń.
  • Praca samodzielna uczniów.
  • Omówienie wyników i wystawienie ocen.
Polecenia dla uczniów:
  1. Otwórz stronę www.wolnelektury.pl
  2. W dziale Autorzy kliknij hasło Adam Mickiewicz.
  3. W dziale Rodzaje i gatunki literackie kliknij Ballady.
  4. Na liście Motywów wyszukaj hasło Kara.
  5. Wyświetla się fragmenty trzech ballad, przeczytaj te trzy utwory Adama Mickiewicza (jeden z nich już znasz), a następnie uzupełnij tabelę. Jeśli będziesz mieć kłopot ze zrozumieniem tekstu, poproś o pomoc nauczyciela


Tabela do wypełnienia dla uczniów
Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
       
       
       


Tabela z przykładowymi odpowiedziami

Tytuł ballady Kto został ukarany? Za jaki czyn spotkała go kara? Fragment utworu mówiący o karze (przepisz cytat)
"Świtezianka" Strzelec Niewierność, niedotrzymanie przysięgi. "Surowa ziemia ciało pochłonie, Oczy twe żwirem zagasną. A dusza przy tym świadomym drzewie Niech lat doczeka tysiaca, Wiecznie piekielne cierpiąc zarzewie Nie ma czym zgasić gorąca."
"Lilie" Pani, żona Zabicie męża, niewierność. "Zła żono, biada tobie! To ja, twój mąż, twój mąż! Źli bracia! Biada obu! Z mego rwaliście grobu, Zawieście krwawy bój! To ja twój mąż, wasz brat, Wy moi, wieniec mój, Dalej na tamten świat!"
"Rybka" Niewierny kochanek Porzucenie ukochanej i dziecka. "Na brzegach porozrzucana Wala się odzież bez ładu; Ani pani, ani pana, Nie widać nigdzie ni śladu. Tylko z zatoki połową Sterczał wielki głazu kawał, I dziwną kształtu budową, Dwa ludzkie ciała udawał."


Renata Muzal





Powrót | Do góry