Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań - powtórzenie

Data dodania: 2006-01-09 12:00:00
Konspekt jest przeznaczony dla klasy VI SP lub I klasy gimnazjum jako lekcja powtórzeniowa. Przedstawiam tu różne metody rozwiązywania zadań tekstowych z zastosowaniem równań.

Grażyna Gaczkowska

Konspekt lekcji matematyki w klasie VI SP lub I gimnazjum.

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań – powtórzenie.

Cele ogólne:

  • Kształcenie umiejętności logicznego myślenia;
  • Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
Cele operacyjne:
    Uczeń:
  • zna metody rozwiązywania zadań za pomocą równań;
  • umie rozwiązywać równania I stopnia z jedną niewiadomą;
  • umie budować równania w oparciu o treść zadania;
  • umie analizować tekst i formułować precyzyjne wypowiedzi.
Metody pracy:
  • praca z tekstem,
  • metoda problemowa.Formy pracy:
    • praca z całą klasą,
    • praca indywidualna,
    • praca w grupach.
    Pomoce dydaktyczne:
  • tablica z planem rozwiązywania zadania tekstowego za pomocą równania
  • kartki z zadaniami.

    Przebieg lekcji:

    1. Przypomnienie zasad rozwiązywania równań I stopnia z jedną niewiadomą poprzez rozwiązanie na tablicy dowolnego równania. Podanie wyniku i sprawdzenie poprawności wykonania obliczeń.

    2. Przypomnienie planu rozwiązywania zadań za pomocą równania (plansza) i omówienie poszczególnych czynności:

    1. Analiza zadania.
        • Uważne przeczytanie tekstu.
        • Ustalenie niewiadomej i oznaczenie jej literą.
        • Analizę danych oraz związków między danymi a niewiadomą.
      1. Ułożenie równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
      2. Podanie dwóch wyrażeń przedstawiających tę samą wielkość, połączenie ich znakiem równości

      3. Rozwiązanie równania.
      4. Sprawdzenie, czy otrzymana liczba spełnia równanie i czy spełnia warunki podane w zadaniu.
      5. Sformułowanie odpowiedzi.

    3. Zastosowanie omówionych czynności- rozwiązanie przykładowego zadania tekstowego na tablicy.

    Treść zadania:

    Suma dwóch liczb jest równa 11. Różnica czterokrotności pierwszej liczby i trzykrotności drugiej jest równa 8. Co to za liczby?


    Analiza

    Sprawdzenie

    x - pierwsza liczba

    11-x - druga liczba

    4x -czterokrotność pierwszej liczby

    3(11-x) -trzykrotność drugiej liczby

    4x-3(11-x) - różnica

    9 – różnica

    Stąd równanie:

    4x-3(11-x)=9

    i jego rozwiązanie

    4x-33+3x=9

    7x=42

    x=6

    Odpowiedź: Pierwsza liczba wynosi 6, a druga 5.

    6

    5

    24

    15

    24-15=9

    9

    L=P

    1. Rozwiązywanie wybranych zadań w grupach. Zwrócenie uwagi uczniom, że czasem analiza i rozwiązanie zadania jest prostsze po przedstawieniu w innej formie, np. graficznej lub innej tabeli niż ta na planszy.
    2. Zadanie 1. Ojciec ma 29 lat, a syn 5. Za ile lat ojciec będzie trzy razy starszy od syna?

      ojciec

      syn

      TERAZ

      29

      5

      ZA x LAT

      29+x

      5+x

      Równanie:

      29+x=3(5+x)

      29+x=15+3x

    3. 2x=-14

      x=7 Spr. 29+7=3(5+7); 36=36; L=P

      Odpowiedź: Ojciec będzie trzy razy starszy od syna za 7 lat.

      Zadanie2. (dla gimnazjum) Ile litrów wody trzeba dolać do 5...

  • Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


    Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


    Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

    Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !