Zabawy i gry matematyczne dla klas I-III

Data dodania: 2006-06-17 12:40:00
Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin
Zabawy i gry dydaktyczneo profilu matematycznym ze względu na swe walory i nieograniczone wprostmożliwości wykorzystania pełnią ważną funkcję, pomagając w realizacji wieluzadań dydaktycznych, a także wychowawczych. Mają ogromne znaczenie, gdyż możnaje stosować zarówno w celu powtórzenia pojęć już znanych lub zrealizowanianowego materiału.Poniżej przedstawiam kilka przykładów zabaw i giermatematycznych, które można stosować na zajęciach lekcyjnych orazpozalekcyjnych w kształceniu zintegrowanym.

 Układanka z hasłem
Zabawa może być wykorzystana jako hasło wprowadzające dotematu lekcji. Zadanie uczniów polega na obliczeniu ilorazów (mogą być też innedziałania), wpisaniu ich do tabeli, a następnie uporządkowanie ich w kolejnościrosnącej, pamiętając o przyporządkowanej literze. Na koniec uczniowie odczytująpowstałe hasło. Np.:

Ę I Ś A W T
dzielna 21 24 20 18 30 24







dzielnik 3 4 5 2 6 3
iloraz 7 6 4 9 5 8
ilorazy 4 5 6 7 8 9
litery Ś W I Ę T A

Telefon liczbowy
Jest to zabawa, która można stosować w klasie I w celuutrwalenia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. Uczniowie otrzymują pojednej karcie z liczbą w zakresie od 1 do 9 do zawieszenia na szyi. Abyrozmawiać z wybranym abonentem, uczniowie układają działania na dodawanie lubodejmowanie w taki sposób, aby wartość sumy lub różnicy odpowiadała wartościnumeru abonenta. Np. ,, dwójka” prosi o połączenie telefoniczne mówiąc:,, wywołuję liczbę 2 + 1”. Wywołana liczba 3 wzywa inną np. 7– 6. Stopniowomożna utrudniać zabawę, aby uczniowie układali zadania łącznie na dodawanie iodejmowanie np.: ,, wywołuję liczbę 8– 5 + 6”.

Tajemniczeliczby

Każda grupa uczniów otrzymuje kartkę z ,, tajemniczymiliczbami”. Zadaniem uczniów jest wykrycie jednej wspólnej cechy, jaką mająwszystkie liczby zamieszczone na rysunku. Wygrywa grupa, która pierwsza wykryjetajemnicę. Zabawa służy badaniu podzielności liczb przez 2, 5, 10.Przykład karty z liczbami:
90 XX 25 XX 20 V 55 85 XXV 100 35
Mnożę idzielę
Najpierw przygotowujemytabele z odpowiednimi zadaniami oraz wyniki tych zadań na oddzielnychkarteczkach, dostosowanych wymiarami do rubryk w tabeli. Elementematrakcyjności zabawy jest fakt, że małe prostokąty otrzymujemy z pociętejwidokówki, na której odwrocie wpisujemy dane. Zadanie uczniów polega nanakryciu małymi prostokątami odpowiednich pól na planszy z zadaniami.Sprawdzianem prawidłowego rozwiązania jest uzyskanie obrazka stanowiącegozłożoną z kawałków widokówkę.

Wybierankamatematyczna

Zabawa ta kształci oprócz techniki rachunkowejumiejętność cichego czytania ze zrozumieniem, myślenie, wrażliwość na pisownięortograficzną. Przeliczanie i wybieranie liter z wyrazów jest równieżćwiczeniem doskonalącym analizę i syntezę wzrokowo-słuchową.Poniżej wybieranka z zaszyfrowanym wyrazem ,, warzywa”.Najpierw uczeń ma wykonać działanie matematyczne i otrzymany wynik wpisać dotabeli pierwszej. Strzałka prowadząca do wyrazu wskazuje, którą literę należywybrać i otoczyć obwódką. Wybrane litery czytane z góry na dół utworzą hasło.Np.:
65– 8 x 8 = 1 àààà W R Z O S

63– 7 x 2 = 7 W I E R Z B A
48– 5 x 9 = 3 G Ó R K A

54– 7 x 7 = 5 R Z E C Z K A
60– 7 x 8 = 4 G R Z Y B K I
32– 3 x 9 = 5 D R Z E W K A
66– 8 x 8 = 2 M A R Z E C

Opracowała:Gabriela Rubin





Powrót | Do góry