Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej

Data dodania: 2004-03-01 15:00:00
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej ukazuje lekcję powtórzeniową, utrwalającą zagadnienia dotyczące polskiego średniowiecza.

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.
Konspekt lekcji z historii i społeczeństwa w kl. V szkoły podstawowej


Temat: W kręgu polskiego średniowiecza ( powtórzenie ).

Treści programowe:

— Mieszko I twórcą państwa polskiego,
— przyjęcie chrześcijaństwa,
— zjazd w Gnieźnie,
— wzrost znaczenia Polski w czasach Bolesława Chrobrego,
— testament Bolesława Krzywoustego,
— wkład Władysława Łokietka w odbudowę państwa polskiego,
— Polska w czasach Kazimierza Wielkiego,
— unia polsko-litewska,
— Jadwiga na tronie polskim,
— konflikty z Krzyżakami,
— stanowe społeczeństwo średniowieczne.

Cele lekcji– po zakończonych zajęciach uczeń:

-pamięta:
— pojęcia: plemię, misjonarz, dynastia, metropolia, arcybiskupstwo, koronacja, cesarz, senior, uniwersytet, unia, hołd, wielki mistrz
— postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, Otton III, biskup Wojciech, Bolesław Krzywousty, Konrad Mazowiecki, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zygmunt Stary
— daty: 966 r., 1000 r., 1025 r., 1138 r., 1320 r., 1364 r., 1385 r., 1410 r., 1466 r., 1525 r.

·rozumie:
— wyżej wymienione pojęcia,
— znaczenie przyjęcia chrztu przez Polskę,
— znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji dla umocnienia państwa,
— znaczenie testamentu B. Krzywoustego,
— przyczyny podpisania unii polsko-litewskiej w Krewie,
— znaczenie hołdu pruskiego

·potrafi:
— operować wyżej wymienionymi pojęciami,
— zaznaczyć na taśmie czasu wyżej wymienione daty,
— wskazać na mapie granice państwa za czasów poszczególnych władców

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:
— twórcze rozwiązywanie problemów,
— efektywne współdziałanie w grupie,
— przygotowanie do publicznych wystąpień,
— korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
— skuteczne porozumiewanie się,
— poprawne posługiwanie się językiem ojczystym.

Środki dydaktyczne:
Mapa Polski X-XV w., atlasy, mapa magnetyczna„ Polska za czasów Piastów i Jagiellonów”, albumy”Ilustrowane dzieje Polski” i„Poczet władców Polski”, poczet władców polskich ( oddzielne portrety ), taśma czasu.

Metody: praca z mapą, atlasem, taśmą czasu, pocztem władców polskich, dyskusja.

Czas pracy: 1 godzina lekcyjna

Struktura lekcji:

1. Wprowadzenie
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem, głównymi zagadnieniami i celami lekcji.
Uczniowie przypominają podział dziejów ludzkości na epoki, wyjaśniają, czym jest średniowiecze i na taśmie czasu zaznaczają epokę średniowiecza.

2. Rozwinięcie
— Korzystając z wiadomości zdobytych na poprzednich lekcjach, uczniowie ustalają, w którym wieku zaczyna kształtować się państwo polskie, jakie plemiona słowiańskie zamieszkiwały ziemie polskie ( na mapie magnetycznej umiejscawiają nazwy plemion ) i od którego powstała nazwa„Polska”, kto był pierwszym historycznym władcą Polski i co było jego największą zasługą oraz jakie dynastie władców polskich panowały w okresie średniowiecza.
— Uczniowie podzieleni zostają na grupy. Każda grupa otrzymuje poczet władców Polski. Zadaniem uczniów jest wybrać z pocztu poznanych władców z dynastii Piastów i Jagiellonów i zestawić ich chronologicznie. Uczniowie prezentują wyniki pracy i umieszczają imiona władców na mapie magnetycznej.
— Następnie w tych samych grupach uczniowie ustalają największe zasługi poznanych władców, korzystając z atlasów i albumów. Uczniowie omawiają wyniki swojej pracy na forum klasy w oparciu o mapę Polski. Grupy wzajemnie się uzupełniają ( elementy dyskusji ).
— Poszczególne grupy otrzymują karty chronologiczne. Zadaniem uczniów jest zaznaczyć na karcie daty omówionych wcześniej wydarzeń. Kontrola poprawności wyników pracy odbywa się poprzez zaznaczenie dat na karcie zbiorowej.
— Uczniowie przypominają, na jakie stany dzieliło się społeczeństwo średniowieczne, które stany posiadały najwięcej przywilejów, które zaś-najwięcej obowiązków.


3. Podsumowanie
Uczniowie zapisują temat lekcji, wpisują przedstawicieli dynastii Piastów i Jagiellonów, wklejają kartę chronologiczną (uzupełniają ją w domu).

Opracowała: mgr Elżbieta Nabywaniec
Zahutyń, 20 lutego 2004 r.





Powrót | Do góry