Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusze zajęć świetlicowych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych

Data dodania: 2006-05-21 14:30:00
Pracuję jako wychowawca świetlicy szkolnej. Staramsię, aby prowadzone zajęcia były dostosowane do potrzeb i możliwościdzieci, a zarazem wyzwalały w nich inwencję twórczą i sprzyjaływszechstronnemu rozwojowi. W zależności od stawianych sobie celówstosuję różne formy i metody pracy. Przedstawiam scenariusze zajęćświetlicowych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, a takżeelementów kinezjologii edukacyjnej i pedagogiki zabawy.
Scenariusz nr 1
Temat: Wiosenna łąka.
Cele:
- wspomaganie rozwoju myślenia twórczego oraz zdolności plastycznych;
- utrwalanie nazw roślin kwitnących wiosną;
- poznanie nowej techniki plastycznej – malowanie tekturą, odbijanie wzorów;
- rozbudzanie wyobraźni plastycznej;
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współdziałania w grupie.
Metoda: słowna, pokaz, zabawa, działania praktycznego.
Forma: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: teksty zagadek, ilustracje zwierząt i roślin żyjących na łące, paski tektury różnej grubości, farby plakatowe, pedzel.
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie – witam wszystkich, którzy:
- lubią wiosnę;
- nie lubią, gdy pada deszcz;
- lubią kwiaty;
- mają coś w kolorze zielonym;
- chcieliby teraz biegać po łące.
Powitane osoby machają ręką.
  1. Ćwiczenia wspomagające myślenie twórcze.
o Ruchu naprzemienne – w pozycji stojącej dotykamy prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian lewą ręką prawego kolana (chodzimy po wysokiej trawie).
o Leniwe ósemki – kreślimy kciukiem płynnym ruchem ósemki, zaczynając od punktu środkowego na wysokości.
  1. Tworzenie własnych zagadek do wybranej ilustracji przedstawiającej rośliny lub zwierzęta żyjące na łące.
Można wykorzystać również podane teksty zagadek :
Rankiem srebrzy się na łące
Potem wysuszy ją słońce. (rosa)


Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swojej nazwie „sto” mają.
Jak się nazywają? (stokrotka)


Przy rzece leży
ten dywan zielony,
przeróżnym kwieciem
zawsze umajony.
Rosa go srebrzy wieczorem i z rana.
Znasz go zapewne
dostarcza nam siana. (łąka)


Znacie ją na pewno wszyscy;
Rzadko miewa cztery listki.
Jaka to roślina? To … (koniczyna)


Rosną na łące różne kwiatki:
Jaskry, stokrotki i polne bratki.
Rośnie też kwiatek o błękitnych płatkach
i tu się właśnie zaczyna zagadka.
Może zagadka, a może bajka.
Jak Ci na imię? (niezapominajka)


Na wilgotnych łąkach,
niby żółte wieńce
Zakwitły na wiosnę
wesołe …………. (kaczeńce)


Tu cytrynek, tam paź królowej.
Wszędzie pięknie, kolorowo.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)


Po łące chodzi rycerz srogi
Ma długie czerwone nogi.
Kiedy otwiera czerwony dziób
Skaczą żabki do wody – chlup ! (bocian)


  1. Zabawa „Wiosenna łąka”.
Uczestnicy siadają na krzesłach tworząc krąg, prowadzący siada w środku. Kolejno każdej osobie przydziela nazwę jednego z kwiatów: kaczeniec, koniczyna, niezapominajka, stokrotka …i znowu kaczeniec, koniczyna, niezapominajka, stokrotka.

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !