Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień zawodowy nauczyciela mianowanego. Przedmiot Geografia
Sprawozdanie dotyczy realizacji stażu, który odbywałam w Zespole Szkół Gospodarczych w Rzeszowie, ubiegając się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego. Mój staż trwał 2 lata i 9 miesięcy, rozpoczął się dnia 1 września 2009 roku, a ukończył 31 maja 2012 r.
Plan Rozwoju Zawodowego przygotowałam na podstawie analizy najważniejszych dokumentów szkoły oraz przepisów prawa oświatowego.
Przyjęte w Planie Rozwoju Zawodowego zadania realizowałam rytmicznie, modyfikując je w zależności od potrzeb szkoły. Plan jest dostosowany do wymagań stojących przed nauczycielem ubiegającym się o status nauczyciela mianowanego.
Zadania zawarte w plan rozwoju zawodowego realizowałam zgodnie z wymaganiami ujętymi w §4 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.12.2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli:
-§ 7 ust. 2 pkt. 1:
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
- § 7 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
- § 7 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- § 7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
- § 7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań,
a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian
w tych działaniach
I. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.
1. W związku z zapoznaniem się z procedurami dotyczącymi awansu zawodowego przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego ze szczególnym uwzględnieniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego:
- Rozporządzenie Ministra MEN z dnia 03.08.2000 w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
- Karty Nauczyciela
- Awans zawodowy nauczycieli . Autorzy tekstów: Krystyna Wasiluk, Agnieszka Zielińska Gdańsk 2000 r.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 r.;
- Ustawy z dnia 26 stycznia 2000 Karty Nauczyciela ze zmianami z 1997, 2000 r (Nowelizacja ustawy Karty Nauczyciela. Tekst ustawy po rozpatrzeniu poprawek Senatu. Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karty Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 r.,
zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 16 listopada 2007 r.).
2. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu oraz Plan Rozwoju Zawodowego, zatwierdzony przez mgr Marka Pikułę – Dyrektora Zespołu Szkół Gospodarczych w Rzeszowie. Dyrektor przydzielił mi opiekuna stażu – mgr Danutę Perdeus.
3. Uczestniczyłam w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela” prowadzonym przez wykładowcę z Instytutu Doskonalenia Nauczycieli „Solidarność”, które odbyło się 04. XII 2009 r. w Zespole Szkół Gospodarczych.
4. Dokonałam analizy dokumentacji Zespołu Szkół Gospodarczych w Rzeszowie,
w tym:
- Statutu szkoły
- Planu rozwoju szkoły
- Planu pracy szkoły
- Planu wychowawczego
Poznałam i przeanalizowałam przepisy dotyczące zasad BHP na terenie szkoły.
II. Współpraca z opiekunem stażu.
1. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu mgr Danutą Perdeus z dniem 15 IX 2009 r., zawierając kontrakt.
W kontrakcie ustalono zakres opieki nad stażystą , obejmujący:
- cele i zadania opiekuna stażu w okresie stażu,
- cele i zadania nauczyciela kontraktowego w okresie stażu
Założonymi celami opiekuna w okresie stażu były:
a) Analiza planu rozwoju zawodowego:
- Zawarcie kontraktu.
b) Pomoc w realizacji planu rozwoju zawodowego poprzez:
- Zapoznanie nauczyciela kontraktowego z organizacją pracy szkoły, zasadami jej funkcjonowania, ze szkolną dokumentacją, przypomnienie aktów prawnych dotyczących oświaty i działania szkoły,
- Przypomnienie nauczycielowi kontraktowemu procedur awansu zawodowego,
- Obserwacja i analiza zajęć nauczyciela kontraktowego,
- Prezentacja własnych zajęć nauczycielowi stażyście,
- Prezentacja własnego warsztatu pracy nauczycielowi kontraktowemu,
- Pomoc nauczycielowi kontraktowemu w doskonaleniu zawodowym,
- Dzielenie się wiedzą i umiejętnościami,
- Obserwacja podopiecznego w trakcie wykonywania zadań.
c) Opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego z uwzględnieniem:
- Kryteriów ustalonych w kontrakcie,
- Wyników realizacji planu rozwoju zawodowego,
- Postępów w rozwoju kompetencji dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych,
- Sposobu dokumentacji dorobku zawodowego.
Wymiana doświadczeń z opiekunem stażu poprzez: wspólnie opracowany kontrakt oraz plan pracy, konsultacja planu rozwoju, opracowanie harmonogramu wzajemnej obserwacji zajęć, pozwoliły mi na sensowne zaplanowanie działań rozwoju zawodowego.
Głównymi celami założonymi i realizowanymi przeze mnie w trakcie stażu było:
a) Przeanalizowanie planu rozwoju zawodowego razem z opiekunem stażu. Zwrócenie szczególnej uwagi w planie na:
- Zadania do zrealizowania (zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym nauczyciela)
- Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego,
- Pogłębianie wiedzy, umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń w pracy nauczyciela.
Zawarcie kontraktu.
b) Realizacja planu rozwoju zawodowego poprzez:
- Poznanie organizacji pracy szkoły, zasad jej funkcjonowania, dokumentacji, aktów prawnych dotyczących oświaty i działania szkoły,
- Przypomnienie procedury awansu zawodowego nauczyciela,
- Uczestniczenie w charakterze obserwatora w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu,
- Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu,
- Wykorzystanie w swojej pracy technologii komputerowej,
- Spotkania o różnym charakterze z opiekunem stażu w ramach stażu,
- Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- Dokumentowanie przebiegu stażu,
- Tworzenie własnego warsztatu pracy
- Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w okresie stażu.
2. Podczas trwania stażu obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna wg ustalonego wcześniej harmonogramu:
- w klasie 1 BT – „Klasyfikacja oddziaływań” – X 2009 r.,
- w klasie 2 GT – „Zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne” – XI 2009 r.,
- w klasie 2 GT – „ Promieniotwórczość naturalna” – I 2011 r.,
- w klasie 1 AT – „Właściwości magnetyczne substancji” – III 2011 r.,
- w klasie 4 GT – „Popraw sobie mózg – dieta a uczenie się” – XI 2011 r.
Lekcje te omawiałam, wymieniałam uwagi oraz redagowałam karty obserwacji. Obserwowane lekcje i rozmowy z opiekunem dostarczyły mi bogatej wiedzy na temat metod pracy, w szczególności metod aktywizujących.
3. Na bieżąco dokumentowałam realizację poszczególnych zadań poprzez gromadzenie zaświadczeń, konspektów i kart obserwacji lekcji, wyników ankiet, itp. Czynności te pomogły mi w doskonaleniu umiejętności dokumentowania własnych działań.
4. W czerwcu 2010 r. i 2011 r. wspólnie z opiekunem stażu przygotowałam projekty sprawozdań cząstkowych. W maju 2012 r. opracowałam sprawozdanie całościowe za okres 01.09.2009 – 31.05.2012 r. podsumowujące moje dokonania w trakcie stażu.
III. Organizacja i doskonalenie własnego warsztatu pracy. Aktywny udział
w pracach na rzecz szkoły.
1. W mojej działalności dydaktycznej w okresie stażu położyłam szczególny nacisk na zdobycie wiedzy na temat aktywizujących metod pracy (takich jak: metoda projektu, metoda SWOT, metaplan, burza mózgów) i ich zastosowanie w procesie dydaktycznym.
2. Opracowałam plany wynikowe, rozkłady materiału oraz wymagania edukacyjne ze sposobami sprawdzania osiągnięć ucznia dla klas I, II, III, IV Technikum, I i II klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej oraz uczniów o nauczaniu indywidualnym z przedmiotów:
- Geografia,
- Geografia z ochroną i kształtowaniem środowiska,
- Geografia turystyczna.
3. Opracowałam Przedmiotowy System Oceniania z:
- Geografii,
- Geografii z ochroną i kształtowaniem środowiska,
- Geografii turystycznej.
4.Opracowywałam testy, sprawdziany i prezentacje multimedialne. Dbałam o wystrój
i doposażenie nowej klasopracowni geograficznej (kolekcja skał, gazetki, materiały szkoleniowe).
5. Poprawiałam i opracowywałam wyniki próbnych egzaminów maturalnych z geografii w latach 2009/2011. Analizowałam wyniki matur właściwych z maja 2010 i 2011 r., zamieszczałam wyniki analiz w Dzienniku Protokołów Samokształceniowego Zespołu Nauczycieli Geografii.
6. Prowadziłam Dziennik Protokołów Samokształceniowego Zespołu Nauczycieli Geografii.
7. Uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Zespołu Matematyczno-Przyrodniczego, Zespołu Wychowawczego, Samokształceniowego Zespołu Nauczycieli Geografii. Z posiedzeń tych czerpałam wskazówki i wiedzę pomocną w realizacji własnych zadań.
8. W roku 2011/2012 odpowiadałam za zebranie informacji o sposobie realizacji 19 h z Karty Nauczyciela od wszystkich nauczycieli uczących w ZSG i zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły.
9. Współpracowałam z rodzicami uczniów poprzez bieżące kontakty: telefoniczne, spotkania indywidualne, wywiadówki, wywiadówkę otwartą.
10. Współpracowałam z biblioteką szkolną w zakresie podnoszenia poziomu czytelnictwa w klasach 3 BT i 1 JT oraz w zakresie materiałów dydaktycznych.
Opisane powyżej działania pozwoliły mi zgłębiać zadania i pracę szkoły, rozwijać kontakty interpersonalne.
IV. Praca w szkolnych komisjach powołanych przez dyrektora szkoły.
1. W trakcie stażu pracowałam w komisjach szkolnych lub byłam oddelegowana do innych szkół rzeszowskich m.in.: ZSS, ZSE przy egzaminach zewnętrznych: maturalnym i zawodowym.
W charakterze przewodniczącego, członka zespołu nadzorującego lub nauczyciela dyżurującego brałam udział w pracach komisji przy:
- próbnym egzaminie maturalnym w latach 2009 – 2011,
- próbnym egzaminie zawodowym w latach 2010 – 2011,
- egzaminie maturalnym w latach 2010 – 2012,
- egzaminie zawodowym w latach 2010 – 2011.
2. W latach 2009 – 2012 pracowałam w komisjach przy egzaminach poprawkowych i egzaminach klasyfikacyjnych z przedmiotu geografia.
3. Na przełomie VI – VII 2011 r. uczestniczyłam w pracach Komisji Rekrutacyjnej, jako przyszły wychowawca klasy I o profilu: technik obsługi turystycznej.
4. Zostałam powołana wraz z innymi nauczycielami do wywiadu grupowego podczas Ewaluacji Pracy Szkoły w 2011 r. w obszarach:
- „ Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej Szkoły
- „ Procesy zachodzące w szkole”- realizacja przyjętej w szkole koncepcji pracy szkoły..
- „ Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym”
- „ Zarządzanie Szkołą”
Wspólnie z kolegami analizowałam dokumentację szkolną.
5. Uczestniczyłam w pracy zespołów międzyprzedmiotowych układających nowe programy nauczania i korelacje w ramach Nowej Podstawy Programowej w zawodach technik hotelarz i technik technologii odzieży.
6. Uczestniczyłam w pracach komisji zaliczającej praktyki zawodowe klasy 1 JT – V 2012 r.
V. Popularyzacja wiedzy z własnego przedmiotu.
1. Prowadziłam konsultacje maturalne z geografii na poziomie podstawowym
i rozszerzonym w latach 2009 – 2012, podczas których pomagałam uczniom opanować wiedzę i umiejętności sprawiające im problemy. Moje zajęcia pozwoliły lepiej przygotować się uczniom do egzaminów końcowych.
2. Prowadziłam konsultacje i zajęcia wyrównawcze z geografii zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów przez cały okres stażu.
3. Wzięłam udział z klasą 1 JT - technik obsługi turystycznej - w Kalejdoskopie Podróżniczym – 04. XI 2011 r. Jest to impreza o charakterze turystycznym, zorganizowana przez WDK w Rzeszowie. Podkarpacki Kalejdoskop Podróżniczy jest pierwszą tego typu imprezą festiwalową w województwie podkarpackim, która jest kierowana do zainteresowanych turystyką, podróżami oraz aktywnymi formami spędzania wolnego czasu. W czasie Kalejdoskopu wzięliśmy udział w trzech spotkaniach: m.in. z Krzysztofem Skokiem, który przebył trasę z Sopotu do Pekinu, z Mikołajem Gołachowskim, który opowiadał o zwierzętach Antarktyki i z Arkadiuszem Ziembą, dzięki któremu poznaliśmy kulturę tubylców z Madagaskaru. Uważam, że udział w tego typu wykładach jest wspaniałą lekcją, gdyż umożliwia poznanie miejsc z różnych względów niedostępnych, jest niezwykle kształcący i koniecznie potrzebny, szczególnie dla klas turystycznych.
4. Przygotowywana przeze mnie młodzież brała udział w konkursach o tematyce, geograficznej, ekologicznej i plastycznej – przez co rozbudzałam ich ciekawość geograficzną, propagowałam wiedzę i modę ekologiczną a także rozwijałam w nich wrażliwość artystyczną. W czasie stażu byłam szkolnym organizatorem konkursów:
- Ogólnopolskiego Konkursu Geograficznego GEOPLANETA – XI 2011 r.
- Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego EKOPLANETA – w formie testowej – III 2012 r., w formie graficznej – I 2012 r.
- Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego o tematyce przyrodniczej – TĘCZA – XII 2010 r., XII 2011 r.
- w roku 2011 w Konkursie TĘCZA uczennica Krystyna Kapusta z klasy 2 GT otrzymała wyróżnienie II stopnia na szczeblu krajowym i nagrodę w formie wydawnictwa encyklopedycznego,
- w roku 2012, ta sama uczennica zdobyła wyróżnienie I stopnia na szczeblu krajowym i nagrodę rzeczową w formie odtwarzacza mp3. Wyniki (imię i nazwisko uczennicy i nazwa szkoły) zostały opublikowane na stronie http://www.suwikr.pl/.
VI. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych.
1. Uczestniczyłam w szkoleniach Rady Pedagogicznej i Zespołu Wychowawczego:
v „Uczeń i szkoła wobec problemu uzależnień” – Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Rzeszowie – X 2009 r.,
v „Awans zawodowy nauczycieli” - IDN „Solidarność – XII 2009 r.,
v „Jak być dobrym wychowawcą” – I 2010 r.
v „Higiena głosu – warsztaty z emisji głosu” – X 2010 r.
v „Działanie złego ducha” – wykład z ks. Egzorcystą – III 2011 r.,
v „Komunikacja Interpersonalna w świetle teorii analizy transakcyjnej” – III 2011 r.,
v „Prowadzenie dziennika szkolnego” – IX 2011 r.,
v „Pomoc psychologiczno – pedagogiczna – indywidualizacja nauczania” – X 2011 r.
v „Ocenianie kształtujące – wprowadzenie w projekt” – Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie – XI 2011 r.,
v Konstruowanie programów nauczania i monitorowanie realizacji podstawy programowej – Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie – III 2012 r.,
v „Ochrona danych osobowych” – III 2012 r.,
v „Uczeń z opinią z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej” – IV 2012 r.,
v „Komunikacja w procesie edukacyjnym – dialog, słuchanie, cisza i milczenie w wychowaniu” – V 2012 r.
v Szkolenia członków zespołów nadzorujących przez egzaminami maturalnymi i zawodowymi w latach 2009 – 2012.
2. Studiowałam na bieżąco literaturę fachową z zakresu geografii:
v Kassenberg A., Arcipowska A., 2009, „Małe ABC ochrony klimatu”, Wyd. Instytut Na Rzecz Ekorozwoju, Polska Zielona Sieć, Kraków,
v Mizerski W.,2000, „Geologia dynamiczna dla geografów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
v Otok S., 2000, „Geografia Polityczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
v Schittenhelm K.M., 2006, „Gwiazdy, gwiazdozbiory, planety”, Wydawnictwo Klub Dla Ciebie, Warszawa,
v Woś A., 2002, „Meteorologia dla Geografów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
v Praca zbiorowa pod red. Dziopak B., Sikora M., 1993, „Młodzi Przyjaciele Ziemi – działania ekologiczne”, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Tarnobrzegu.
v Praca zbiorowa pod red. Fronczak J., 2006, „Ilustrowany Atlas Polski: nasza ojczyzna, mapy, informacje, krajobrazy” Wyd. Reader’s Digest, Warszawa,
v Praca zbiorowa pod red. Olszewska E., 2000, „Geografia Państw Świata”, wyd. Muza, Warszawa,
v Praca zbiorowa pod red. Warszyńska J., 2003, „Geografia Turystyczna Świata – cz.1, cz.2”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
v „Geografia – Przewodnik dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych 2011/2012”, 2011, wyd. Nowa Era, Warszawa,
v Prenumeruje pismo National Geographic od 2008 r.
3. Nawiązałam współpracę z wydawnictwami pedagogicznymi: wydawnictwem Operon i Nowa Era czego efektem było pozyskanie nowych publikacji oraz uczestnictwo w szkoleniach i warsztatach:
v „Nowa podstawa programowa. Rewolucja w nauczaniu geografii?” – XI 2011 r.
v „Oblicza geografii społeczno – ekonomicznej. Inspirujące pomysły na lekcję. Rozmieszczenie ludności na świecie. – dr M. Barwiński” – III 2012 r.,
v „Kolumbia – Serce Świata” – z podróżnikiem Dominikiem Bacem – V 2012 r.
§ 7 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
I. Pogłębianie wiedzy na temat problemów środowiska uczniów.
1. Diagnozowałam sytuację uczniów, a szczególnie uczniów klasy 3BT, w której pełniłam obowiązki wychowawcy oraz klasy 1 JT, w której obecnie pełnię funkcję wychowawcy poprzez ankietowanie, rozmowy. Poszukiwałam rozwiązań, udzielałam uczniom pomocy.
2. Opracowałam tematykę lekcji wychowawczych dla klas 3 BT oraz 1 JT, zatwierdzoną przez Dyrekcję oraz rodziców na pierwszym spotkaniu z rodzicami.
3. Przeprowadzałam spotkania wywiadówkowe z rodzicami klas: 3 BT w roku szkolnym 2009/2010, 3 AT – wywiadówka semestralna w zastępstwie za wychowawcę w roku szkolnym 2010/2011, 1 JT w roku szkolnym 2011/2012.
4. Współpracowałam z rodzicami uczniów, w szczególności swoich wychowanków
w zakresie organizacji życia...