Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Wpływ telewizora i komputera na zachowanie oraz uczenie się uczniów

Data dodania: 2018-05-28 19:53:25
Autor: Marzena Zajdel

Wpływ telewizora i komputera na zachowanie oraz uczenie się uczniów

„Wpływ telewizora i komputera na zachowanie
oraz uczenie się uczniów”.

 

  1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU

 

         Poniższa analiza dotyczy negatywnego wpływu telewizji i komputera (Internetu i gier komputerowych) na zachowanie i wyniki w nauce uczniów
 z klas I – IV w szkole podstawowej, uczęszczających na zajęcia świetlicowe w roku szkolnym 2017/2018.

         Po dwóch miesiącach mojej pracy z grupą świetlicową zaczęłam zauważać pewne niepokojące objawy, których przyczyny pragnęłam zbadać.
U dużej części uczniów występowało zmęczenie i senność, zwłaszcza – jak wynika z rozmów przeprowadzonych z nauczycielami – na pierwszych lekcjach, niechęć do nauki, a także wzrost agresywnych zachowań, zabawy oparte na przemocy (strzelanie, walka na miecze), co w konsekwencji prowadziło do pogorszenia zachowania i – jak twierdzą wychowawcy – wyników nauczania.

 

  1. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

 

         Obserwując grupę uczniów z klas I – IV, zarówno ja, jak i inni nauczyciele zauważyliśmy negatywne zjawiska takie jak: wzmożoną senność, ospałość, spadek aktywności na zajęciach, gorsze wyniki w nauce i agresję w zachowaniu niektórych uczniów. Wszystkie te objawy, we wrześniu sporadyczne, w listopadzie zaczęły się stopniowo nasilać.

         Obawiałam się, że powodem tego stanu może być zbyt długie przesiadywanie przed komputerem, telewizorem, oglądanie niewłaściwych programów i granie w gry pełne przemocy, opracowałem więc ankietę, która miała na celu zbadać ten problem.

Pytania w ankiecie dotyczyły głównie rodzajów oglądanych programów, czasu i pory dnia, w której uczniowie najczęściej oglądają telewizję lub korzystają z komputera, nazwy gier, które lubią grać, czasu poświęcanego na codzienne odrabianie lekcji, a także godziny, o której uczniowie udają się na spoczynek.

Wyniki ankiety w bardzo dużej części potwierdziły moje obawy.

Powyżej 87% moich świetlików przesiadywało przed komputerem lub oglądało telewizję powyżej trzech godzin dziennie (pięciu z nich powyżej sześciu godzin), oglądając głównie programy, często dla dorosłych, albo wszystko „jak leci” lub grając w gry oparte na strzelaniu, biciu, walce. Czas poświęcany zaś na odrabianie zadań i  naukę zamykał się u większości uczniów w przedziale 1 – 2 godzin. 69 % uczniów stwierdziło, że chodzi spać po 22.30,
a często rano, zaraz po przebudzeniu, jeszcze przed wyjściem do szkoły, oglądają telewizję, czytają różne informacje w Internecie lub grają w gry komputerowe. Zdarzają się również przypadki, że wychodzą z domu bez śniadania, bo go po prostu nie zdążają zjeść, zapominają o drugim śniadaniu
i potem czują ogromny głód na świetlicy. 

 

  1. ZNACZENIE PROBLEMU

 

         Omawiany problem był bardzo istotny zarówno dla każdego ucznia, jak i całej grupy świetlicowej. Główne zagrożenia to pogorszenie stanu zdrowia – pogorszenie wzroku, tworzenie i utrwalanie wad postawy, wzrastająca niechęć do pracy, nauki i czytania, pogorszenie wyników w...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !