Prowadzący: Renata Borowiecka
Termin: 16 maja 2016 r. (poniedziałek)
Koszt: 150 zł
Miejsce szkolenia: Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa
Godziny: 09:30 — 14:30
Czas trwania: 6 godzin dyd.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów, logopedów, terapeutów, pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych oraz innych zainteresowanych tematem osób.
OPIS:
Wiele przypadków trudności w nauce, tj. trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym. Przyczyną tych zaburzeń jest brak pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).
Diagnozując trudności dziecka związane z rozwojem mowy, uczeniem się, często poprzestaje się jedynie na sprawdzeniu czułości słuchu dziecka. Tymczasem, gdy obserwujemy:
· kłopoty z koncentracją uwagi,
· skupieniem się na głosie nauczyciela,
· brzydkie pismo z błędami,
· trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy,
· trudności z dobrym słyszeniem w szumie,
· myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,
· brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
· konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń,
wówczas powinniśmy rozważyć przeprowadzenie diagnozy w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania dźwięków.
Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania.
CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z symptomami i diagnostyką CAPD oraz przedstawienie form terapii.
PROGRAM SZKOLENIA:
Nowe możliwości diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (C) APD.
1. Zaburzenia przetwarzania słuchowego;
a) definicja,
b) objawy,
c) przyczyny,
d) profile kliniczne dzieci z (C) APD
e) współwystępowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego z ADHD, dysleksją, SLI, autyzmem, Zespołem Aspergera
2. Diagnoza (C) APD;
a) interdyscyplinarny charakter diagnozy (C) APD,
b) kwestionariusze,
c) prezentacja baterii testów behawioralnych oceniających najważniejsze funkcje słuchowe :
— test rozumienia mowy w szumie,
— test sekwencji częstotliwości (FPT),
— test sekwencji długości (DPT),
— test rozdzielnouszny liczbowy (test dychotyczny, DDT)
— test wykrywania przerw w szumie (GDT)
d) testy elektrofizjologiczne,
e) miejsce diagnozy wyższych funkcji słuchowych w diagnozie dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
f) aktualne możliwości diagnozy (C) APD w placówkach oświatowych.
3. Terapia (C) APD ;
a) poprawa środowiska akustycznego w szkole
b) specjalistyczny trening słuchowy:
- przegląd dostępnych treningów słuchowych, form pomocy,
— dobór właściwej formy terapii słuchowej do trudności dziecka,
c) rola terapii pedagogicznej, psychologicznej
d) wspomagające rola terapeuty integracji sensorycznej dla jednego z profili (C) APD
Więcej informacji na stronie http://www.cwro.edu.pl/
Zapraszamy!!!